شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش‌ها در ایران به اتهام دانمارک: اسرائیل پشت پرده است

 

وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با آندرس ساموئلسن، وزیر خارجه دانمارک، ادعای دست‌داشتن ایران در تلاش برای ترور یک فعال سیاسی مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران، در آن کشور را تکذیب کرد.

وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران روز شنبه دوازدهم آبان‌ماه نوشت که محمدجواد ظریف جمعه‌شب در گفت‌وگو با آندرس ساموئلسن، تلاش ایران برای ترور این فرد را «ادعای واهی» توصیف کرد و گفت مقام‌های ایرانی برای همکاری با مسئولان امنیتی دانمارک به‌منظور روشن‌شدن این مساله، آماده‌اند.

ظریف در این گفت‌وگوی تلفنی به تلاش اسرائیل برای «تخریب روابط ایران و کشورهای اروپایی» و همچنین «ازبین بردن ابتکارات اروپا برای حفظ برجام» اشاره کرده است. او همچنین به مسئولیت دانمارک برای «تعقیب و دستگیری عوامل گروهک تروریستی» که «به دخالت در حمله تروریستی اهواز اعتراف کرده و مسئولیت آن را پذیرفته‌اند» اشاره کرد و حمایت دولت دانمارک از این افراد را غیرقابل قبول دانست.

این سخنان ظریف درحالی بیان شده است که گروه الاحوازیه گرچه در ابتدا مسئولیت حمله به رژه نظامی در اهواز را گردن گرفت، اما کمی بعدتر اعلام شد مسئولیت این حمله با گروه دولت اسلامی (داعش) است. چند روز پس از حمله نیز سپاه پاسداران در بیانیه‌ای اعلام کرد که با موشک به مقر این گروه حمله کرده و طراح اصلی حمله اهواز را کشته است.

ظریف پیش از این نیز در حساب کاربری توییتر خود با اشاره به مجموعه‌ای از اتفاق‌ها که در سال جاری رخ داده، پرسیده بود: «یک سری تصادفات باور نکردنی؛ یا صرفا ترتیبی از وقایع برنامه‌ریزی‌شده موساد برای نابودی برجام؟»

 

 

 

 

هم‌زمان هدایت‌الله خادمی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری ایسنا گفت «غیرواقعی و توطئه» بودن این ادعا مشخص است، چرا که به گفته او «رژیم صهیونیستی» به‌دنبال ایجاد خدشه در رابطه میان ایران و اروپاست و در این میان «دانمارک با دستپاچگی همه کشورهای اسکاندیناوی را جمع کرد و در نهایت از اتحادیه اروپا خواست تا ایران را تحریم کند».

به گفته خادمی ایران هرگز چنین کاری نمی‌کند، چرا که در حال حاضر «با اتحادیه اروپا رابطه خوبی برقرار کرده‌ و اروپا نیز از برجام دفاع کرده و در آن باقی مانده است».

حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز هدف از آنچه «علم کردن این موضوع و پوشش گسترده رسانه‌ای آن» خواند را به‌حاشیه رفتن قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه دانست و افزود: «مذاکرات ایران و اروپا در سطح مذاکره و گفت‌وگو برای ایجاد مناسبات و رسیدن به کانال همکاری مالی و پولی به موفقیت‌هایی رسیده بود که باعث نگرانی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها شد. از این رو به اروپا فشار آوردند که چنین مسیری را ادامه نداده و به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بپیوندند».

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته، اعلام کردند که سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد، آن‌چه را که آن‌ها «توطئه ایرانی» خواندند را به دانمارک خبر داده و دستگیری ایرانی مرتبط با ماجرا با استفاده از اطلاعات موساد بوده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه دهم آبان‌ماه، در بلغارستان گفته بود که کشور اسرائیل به‌تازگی، یک مورد تلاش ایران برای خرابکاری در اروپا را افشا کرده است.

رییس سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که پلیس این کشور، یک فرد دوتابعیتی ایرانی-نروژی را به ظن همکاری با دستگاه امنیتی ایران و تلاش برای حمله به حبیب جبر، یکی‌از سران گروه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» - که در ایران عموما با نام «الاحوازیه» شناخته می‌شود - بازداشت کرده است.

مسئولان جمهوری اسلامی این گروه را «تروریستی» می‌‌دانند و آن‌ها را مسئول چند حمله در سال‌های اخیر در ایران معرفی می‌کنند که تلفات غیرنظامی هم داشته است.

دانمارک هفته گذشته اعلام کرد سفیر خود در تهران را برای مشورت بیشتر، به این کشور فرامی‌خواند. سفیر دانمارک در تهران روز گذشته، پیش از ترک ایران، به وزارت امورخارجه ایران هم احضار شده بود.

مسئولان جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن یا اقدام برای چنین حمله‌ای را رد می‌کنند. با این حال، محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، روز سه‌شنبه خبر داده بود که رییس‌ جمهوری ایران دستور داده است این مساله بررسی و نتایج آن اعلام شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More