شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش ایران به اصابت بیش از ۵۰ راکت جنگ قره باغ به روستاهای آذربایجان شرقی: بی‌تفاوت نخواهیم ماند

درحالی که با اصابت دست‌کم ۱۰ راکت شلیک شده از سوی طرفین مناقشه قره باغ طی روز پنج‌شنبه به خاک ایران، شمار راکت‌های اصابت کرده به روستاهای آذربایجان شرقی به بیش از ۵۰ رسیده است، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برای چندمین بار پیاپی آن را محکوم کرد و گفت: «در صورت تکرار، جمهوری اسلامی بی‌تفاوت نخواهد ماند.»

سعید خطیب‌زاده گفت: «اخبار نگران‌کننده‌ای از اصابت چندین فقره راکت جنگی به مناطق مرزی ایران طی روز جاری گزارش شده که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست».

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین اخبار برخی رسانه‌ها در ایران درباره «اقدام متقابل» مرزبانی ایران به اصابت راکت‌ها را «تکذیب» کرد و آن را «شایعه» خواند.

او گفت که «حفظ امنیت و آرامش شهروندان ایرانی ساکن در مناطق مرزی خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و و در صورت تکرار اینگونه گلوله پراکنی‌ها، جمهوری اسلامی ایران بی‌تفاوت نخواهد ماند.»

قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، بیش از دو هفته قبل در هفتم مهر ماه در این باره گفته بود که «اشتباهی دو گلوله خمپاره نزدیک مرز ما افتاده است که به آنها تذکر دادیم و امیدواریم آرامش ایجاد شود.»

پس از آن عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در چهاردهم مهر ماه  با اشاره به درگیری آذربایجان و ارمنستان گفت که «برخی گلوله‌ها به صورت خمپاره و توپ به مناطقی از خاک ایران اصابت کرده که اگر ادامه یابد تذکرات قوی‌تری خواهیم داد.»

با این حال علی امیری‌راد، فرماندار خداآفرین، شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ مهر ماه گفت که اصابت این راکت‌ها همچنان ادامه دارد. او گفت که در ادامه درگیری نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان، عصر پنج‌شنبه دست‌کم ۱۰ راکت به روستاهای قلی بیگلو و کدخدالو شهرستان خداآفرین اصابت کرد.

فرماندار خداآفرین تاکید کرد که در اثر اصابت این راکت‌ها یک واحد مسکونی تخریب شد و دست‌کم یک نفر نیز مصدوم شده است. 

پیشتر خبرگزاری دولتی ایرنا، گزارش داده بود که از از آغاز جنگ قره باغ تا روز چهارشنبه ۲۳ مهر ماه بیش از ۵۰ فروند راکت و گلوله خمپاره به نواحی مرزی آذربایجان شرقی در شهرستان خداآفرین اصابت کرده است.

اکنون با احتساب دست‌کم ۱۰ راکت روز پنج‌شنبه، شمار راکت‌ها و گلوله‌های خمپاره که طی حدود دو هفته به خاک ایران و روستاهای شهرستان خداآفرین و شهرستان هریس اصابت کرده به بیش از ۶۰ راکت رسیده است.

شهرستان مرزی خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر تبریز و در حاشیه رودخانه ارس در ضلع جنوبی منطقه درگیری نظامی بین ارتش‌های جمهوری  آذربایجان و ارمنستان قرار دارد.

اصابت راکت‌ها به روستاهای مرزی محدود نمانده است تا جایی که علیار راستگو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، روز ۲۲ مهر ماه از اصابت «یک فروند موشک» به اراضی کشاورزی روستای آق علیلو از توابع بخش خواجه شهرستان هریس در ۷۰ کیلومتری تبریز خبر داد.

راستگو محل دقیق اصابت این موشک را ۳ کیلومتری سمت غرب جاده تبریز- اهر در یک کیلومتری منطقه گویجه بل اعلام کرد و گفت که این موشک عمل نکرد و در چندین نقطه پراکنده شد. او تاکید کرد که انفجار این موشک تلفات جانی و مالی نداشته است اما از شدت اصابت موشک، اهالی آق علیلو و روستاهای اطراف آن دچار وحشت شدند.

به گفته مقام‌های محلی میزان خسارات وارده به اماکن روستایی در مناطق مرزی ایران بر اثر اصابت راکت‌ها و گلوله‌های خمپاره طرفیت درگیری نظامی قره باغ روز به افزایش است.

فرماندار خداآفرین بدون احتساب خسارات راکت‌های روز پنج‌شنبه، پیشتر گفته بود که این خسارات شامل تخریب کامل یک باب  ساختمان در شهرستان خداآفرین و آسیب به ۳۰ باب اماکن مسکونی و دامی در مقیاس‌های مختلف از قبیل تخریب دیوارها  تا شکستن شیشه‌ها بوده است.

علی امیری‌راد همچنین گفت که خسارات ناشی از اصابت راکت‌های طرف‌های درگیر در مناقشه قره‌باغ به نقاط مرزی شهرستان خداآفرین باید پس از اتمام مناقشه جمع‌بندی شود.

او گفت که فرمانداری خداآفرین به عنوان نهاد مسئول امنیت منطقه از همان روزهای اول درگیری جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان «شرایط منطقه و نحوه اصابت راکت‌ها را رصد و با دقت بررسی کرده است».

فرماندار خداآفرین همچنین گفت که گزارش‌های اولیه از سوی نیروهای فرمانداری تهیه و تدوین و در آن کلیات موضوع اصابت راکت‌ها درج شده است اما به دلیل تداوم درگیری‌ها و احتمال ادامه فرود راکت‌های دیگر، برآورد خسارات و میزان ریالی آن باید توسط کارشناسان مربوطه با تمام جزئیات ارائه شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More