شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واکنش روحانی به سرنگونی هواپیما: نباید نیروهای مسلح را تضعیف کنیم

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، نگرانی‌های بین‌المللی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی به ویژه از سوی آمریکا را رد کرد و گفت: «یک عده افراد در خارج هر روز به مردم ظلم و ستم کردند و در این حوادث هم آنها فضا، منطقه و امنیت را به هم ریختند. ملت اجازه نمی‌دهد که  زبان‌ آنها، زبان دلسوزی برای ملت ما باشد.»

روحانی، روز چهارشنبه ۲۵ دی، در جلسه هیات دولت، در واکنش به ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۷۶ سرنشین از سوی پدافند موشکی سپاه پاسداران، به آمریکا حمله کرد و گفت: «آقای آمریکا، اواکس شما بود که تمام پروازها را به عراق گزارش می‌داد و مسئول جنایات، شما بودید در جنگ با عراق و یادمان نمی‌رود در طائف صدام را برای حمله به ایران تشویق کردید و اینها را کسی یادش نمی‌رود.»

در حالی که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از معترضان ایرانی که از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی خشمگین هستند، حمایت کرده، روحانی ادامه داد: «قاتل نه یک نفر بلکه قاتل صدها هزار نفر هستید؛ قاتل صدها هزار نفری که از کشور خودشان دفاع کردند و شما مسئول این همه معلول، مجروح و جانباز هستید و آن وقت شما برای مردم دلسوزی می‌کنید. برای مردم ما قابل قبول است؟»

در روزهای اخیر، معترضان علیه علی خامنه‌ای، فرمانده کل نیروهای مسلح و سپاه پاسداران شعارهایی را سرداده‌اند، اما روحانی گفت: «قدم جبرانی به این نیست، نیرویی که برای امنیت کشور و امنیت آسمان‌مان نیاز داریم تضعیف شود و تضعیف نادرست است.»

سپاه پاسداران پس از گذشت سه روز و پس از تشدید فشارهای بین‌المللی، به نقش خود در ساقط کردن هواپیمای اوکراینی اعتراف کرد. 

روحانی گفت: «در زمان جنگ چنین اشتباهی رخ نداد و در تاریخ ایران همچون اشتباهی رخ نداده است.»

با این حال، رییس جمهور ایران از سپاه پاسداران برای تاخیر سه روزه دفاع کرد و ادامه داد: «از نیروهای مسلح و ستاد کل خواهش می‌کنم بیایند برای مردم توضیح دهند که از وقتی که حادثه واقع شده تا وقتی که اعلام شده، چه مسایل و جلساتی و کارشناسی‌هایی بوده است تا مردم بفهمند که چیزی را  نمی‌خواستند از آنها پنهان کنند.»

تهدید علیه سربازان اروپایی در منطقه

در حالی که سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا امضاکننده برجام، مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کرده‌اند، روحانی خطاب به آنان گفت: «اگر قدم اشتباهی بردارید، ضرر خواهید کرد، راه درست را انتخاب کنید و راه درست این است که به برجام برگردید.»

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا خواستار جایگزین شدن طرح ترامپ با برجام شده‌ است، اما روحانی در این زمینه نیز گفت: «آقای نخست‌وزیر در لندن، نمی‌دانم چه جوری فکر می‌کند که می‌گوید برجام را کنار بگذاریم و طرح ترامپی را اجرا کنیم. ترامپ جز نقض عهد و زیر پا گذاشتن قانون و مقررات بین‌المللی چه کاری کرده است؟»

رییس جمهور ایران کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را «اشتباه» خواند و بار دیگر خواستار خروج نیروهای غربی از منطقه شد. او گفت: «امروز سرباز آمریکایی در ناامنی است و فردا ممکن است سرباز اروپایی هم در ناامنی باشد... می‌خواهیم شما ها از اینجا بروید.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More