شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت کشور: در کشتار آبان ما مقصر نبودیم

در پی اظهارات علی مطهری،‌ نماینده تهران،‌ درباره مسئولیت وزیر کشور در کشتار شهروندان طی اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸، وزارت کشور طی نامه‌ای به مجلس ضمن رد تقصیر مطهری را تهدید به شکایت کرد.

بر اساس بخشی از نامه‌ وزارت کشور به مجلس که روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه در صحن علنی خوانده شد،‌ این وزارتخانه اعلام کرده است:‌ «در حال حاضر، بررسی همه‌جانبه موضوع توسط نهادهای ذیربط و نظارتی انجام یافته و در هیچ‌کدام از گزارش‌های صادره قصور یا تقصیری متوجه وزارت کشور نشده است.»

این وزارتخانه خطاب به مجلس مطهری را «نیازمند اثبات و ارائه دلیل و مدرک» دانسته و تهدید کرده در صورت عدم ارسال مدارک و اسناد اقدام به «پیگیری حقوقی از مراجعه صالحه» خواهد کرد.

مطهری روز سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه در صحن علنی مجلس ضمن اشاره به کشتار  تعداد بسیاری از شهروندان در اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه سال گذشته، وزیر کشور را «مقصر اصلی» آن خوانده بود.

در قسمتی دیگر از نامه وزارت کشور حوادث آبان‌ماه «مساله ملی و فرابخشی» خوانده شده است. وزارت کشور در این زمینه به مسئولیت دستگاه‌های مختلف،‌ بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و همچنین انصراف نمایندگان از استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی،‌ وزیر کشور، با پس گرفتن امضا اشاره کرده است. 

این در حالی است که مطهری در اظهارات خود اشاره کرده بود علی لاریجانی،‌ رییس مجلس،‌ به جلوگیری از استیضاح رحمانی فضلی پرداخت. مطهری به همین دلیل رییس مجلس را مورد انتقاد قرار داده بود.   

این نماینده تهران در ادامه در زمینه دخالت‌ها در تصمیمات و کار مجلس اشاره کرده بود: «بعد می‌گویند مجلس ناکارآمد است. خب نمی‌گذارند ما کارمان را انجام دهیم.»

در واکنش به این سخنان مطهری مجتبی ذوالنور،‌ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ‌ضمن رد مسئولیت وزیر کشور در کشتارهای آبان‌ماه اعلام کرد او جز «اطاعت امر از ریاست‌جمهوری و اجرای دستور شورای عالی امنیت ملی» کاری نکرد.

پیش از این نیز رحمانی فضلی در پاسخ به نامه یک نماینده استان البرز در ارتباط با شلیک به سر معترضان در حوزه انتخابیه او،‌ اعلام کرده بود که «خب،‌ شلیک به پا هم انجام شده بود.»

محمود صادقی، نماینده تهران، در آذرماه سال گذشته در گفت‌وگو با کانال خبری امتداد این مساله را علنی کرد و افزود نمایندگان از این که رحمانی فضلی «با بی‌خیالی» چنین مساله‌ای را عنوان کرده «شگفت‌زده» شده‌اند.

اعتراضات سراسری آبان‌ماه در واکنش به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین آغاز شد و در بیش از ۱۰۰ شهر ایران گسترش یافت. خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی از وزارت کشور ایران گزارش داده بود که حدود هزار و ۵۰۰ نفر طی این اعتراضات کشته‌ شده‌اند.

مقام‌های حکومت با وجود گذشت حدود شش ماه از این این حوادث هنوز هیچ گزارشی از تعداد بازداشت‌ها و کشته‌های این اعتراض‌ها ارائه نداده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More