شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
ادامه محکومیت‌های بین‌المللی به اعدام روح‌الله زم

وزیر خارجه آمریکا: اعدام غیرعادلانه و وحشیانه روح الله زم را به شدت محکوم می‌کنیم

واکنش‌های و محکومیت‌های جهانی به اجرای حکم اعدام روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی که توسط جمهوری اسلامی ربوده و اعدام شد همچنان ادامه دارد و روز دوشنبه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و شماری از سناتورهای ایالات متحده، اعدام او را «ناعادلانه و وحشیانه» خوانده و به شدت محکوم کردند.

اجرای حکم اعدام روح‌الله زم، در آمریکا واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشت و  مایک‌ پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در توییتی نوشت: «اعدام غیرعادلانه و وحشیانه روح الله زم، روزنامه‌نگاری که رژیم او را در خارج کشور ربود، را قویا محکوم می‌کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که «روح‌الله زم، فساد و بی‌رحمی رژیم [جمهوری اسلامی] را، که در ۴۱ سال گذشته ۸۶۰ روزنامه نگار را کشته و دستگیر کرده، برملا کرد.»

همزمان کریس کونز، سناتور ایالت دلاور آمریکا نیز در توییتی دیگر گفت: «حکومت ایران دیروز، بار دیگر بی‌رحمی و بی‌اعتنایی‌اش به حقوق بشر را با دار زدن روح‌الله زم، روزنامه نگار مخالف‌اش نشان داد. ما باید چنین وحشی‌گری‌هایی را محکوم کنیم و برای محافظت از آزادی بیان، مطبوعات و حق اعتراض بیشتر تلاش کنیم.»

مارکو روبیو، دیگر سناتور آمریکایی هم در توییتی تاکید کرد: «ایران روح‌الله زم روزنامه نگار ایرانی را ربود و اعدامش کرد. عملی به راستی وحشیانه که بار دیگر ماهیت این رژیم را برملا می‌کند. بازگشت عجولانه به توافق ناقص هسته‌ای، این رژیم شیطانی را تقویت می‌کند. آمریکا در کنار مردم ایران است نه ستمگران.»

همچنین مارک دوبوویتز، رییس اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در توییتی با اعتراض به سخنان حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران  درباره اعدام زم نوشت: «حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی، درحالی «میانه‌رو» خوانده می‌شود که از اعدام روح‌الله زم دفاع می‌کند.» دوبوویتز گفت: «من از سال ۲۰۱۳ در مورد روحانی هشدار داده بودم، اما بسیاری بی‌توجهی کردند.»

از سوی دیگر انجمن قلم آمریکا، «اعدام روزنامه نگار ایرانی روح الله زم را با شدیدترین عبارات» محکوم کرد. این انجمن تاکید کرد: «این اقدام نشان می‌دهد که رهبران ایران تاچه اندازه بی‌رحمانه برای سرکوب مخالفانشان اقدام می‌کنند.»

وبسایت انجمن قلم در گزارشی با اشاره به اجرای حکم اعدام روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی آگاهی از خبر اعدام «هولناک» او را«ویران‌کننده» توصیف کرد. 

انجمن قلم آمریکا همچنین اعلام کرد که «مقامات ایرانی با استفاده از نیرنگ، یک روزنامه نگار مقیم فرانسه را فریب داده و به عراق کشاندند و او را ربودند.» به گفته این انجمن اعدام زم نشان می‌دهد كه رهبران ایران برای سرکوب مخالفان خود تا کجا پیش می روند.

کارین دویچ کارلکار ، مدیر برنامه «آزادی بیان در خطر» انجمن قلم آمریکا، گفت: «ما از شنیدن خبر اعدام روح‌الله بسیار درهم‌شکسته و وحشت ‌زده‌ایم.»

 او افزود: «این کاملا روشن می‌کند که رژیم ایران برای خاموش کردن بیان آزادانه و سرکوب مخالفت‌ها حتی در خارج از مرزهای ایران به‌صورتی وحشیانه و حیرت‌انگیز تا کجا خواهد رفت. آدم ربایی خارج از مرزهای روح الله و اکنون اعدام او، نقض فاجعه‌آمیز حقوق بشر و قوانین بین المللی است. خصوصا که صدای مخالفان ایرانی در خارج از کشور با تهدیدهای مداوم و نگران کننده روبرو است، ضروری است که جامعه جهانی آشکارا چنین اقداماتی را غیرقابل اعلام کند. ما از فقدان او غمگین هستیم و در محکومیت این عمل فجیع در کنار همه کسانی که به آزادی بیان و مطبوعات اعتقاد دارند، ایستاده‌ایم. »

از طرفی، تئو فرانکن، وزیر پیشین مهاجرت بلژیک در توییتی نوشت: «اعدام زم، خبر‌نگار ایرانی، اقدامی جنایتکارانه بود. باید با صدای بلند اعتراض خود را به این نوع تبهکاری‌ها اعلام و برای جمهوری اسلامی روشن کنیم که با ادامه نقض حقوق بشر امکان هیچگونه بهبود روابطی وجود ندارد. ما در کنار مردم ایران هستیم.»

همچنین مایکل چانگ، سیاستمدار کانادایی ضمن توجه به حقوق بشر در ایران و برخورد با ناقضان آن، در توییتی نوشت: «محافظه‌کاران اعدام روح‌الله زم، روزنامه‌نگار توسط ایران را محکوم می‌کنند. ما از دولت می‌خواهیم که تحریم‌های ماگنیتسکی را برای مسئولین این اقدام اعمال کنند. تحریم‌های ماگنیتسکی مربوط به مجازات ناقضان حقوق‌بشر است. او تاکید کرد: دولت باید هنجارهای دموکراتیک را رعایت کند و به خواست پارلمان برای معرفی سپاه پاسداران به عنوان یک نهاد تروریستی توجه کند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More