شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: کارزار فشار حداکثری آمریکا، رژیم ایران را تضعیف کرده است

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در یادداشتی در روزنامه یو‌اس‌‌ای‌ تودی نوشت که کارزار بی‌سابقه فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ در حال تضعیف رژیم ایران است.

در این یادداشت که روز سه‌شنبه ۱۵ مردادماه منتشر شده، وزیر خارجه آمریکا دو هدف کمپین فشار حداکثری بر رهبران جمهوری اسلامی را «محروم کردن آن‌ها از پول ناامن‌سازی منطقه» و «بازگرداندن آن‌ها به میز مذاکره» عنوان کرده است. پمپئو این مذاکره را در جهت دستیابی به توافقی «جامع و ماندگار» خوانده است.

در مقاله وزیر خارجه آمریکا اشاره شده که توافق جامعی که دولت آمریکا به دنبال آن است باید چهار حوزه را درباره ایران مورد توجه قرار دهد: «برنامه هسته‌ای، توسعه و گسترش موشک‌های بالستیک، پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و متحدان، و برخورد با بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی.»

این یادداشت در حالی منتشر می‌شود که حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، امروز چهارشنبه ۱۶ مردادماه با تایید «سال سخت» دولت و مردم اعلام کرده که ایران «تا امروز در طول ۴۰ سال گذشته، با این سختی و فشار» مورد تحریم قرار نگرفته بوده است. 

با این حال روحانی اعلام کرده است که آمریکا برای مذاکره با ایران باید ابتدا تحریم‌ها را لغو کند.

فشار آمریکا روند جمهوری اسلامی را معکوس کرد

پمپئو در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به توافقنامه‌ هسته‌ای با ایران نوشته که پیش از بازگرداندن تحریم‌ها و تشدید فشار، ایران در حال افزایش «رفتارهای خصمانه» خود بوده است. 

او بازداشت ناعادلانه شهروندان آمریکایی، آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای، و تعمیق نفوذ منطقه‌ای را از جمله این رفتارهای ایران خوانده است.

در همین زمینه او به حمایت جمهوری اسلامی از شبه‌نظامیان حوثی در یمن، بشار اسد در سوریه و حزب‌الله در لبنان به عنوان نمونه‌های دخالت ایران در منطقه اشاره کرده است.

به نوشته پمپئو، فشارهای آمریکا این روندها را معکوس ساخته است. وزیر خارجه آمریکا اظهار کرده که اکنون «رژیم و متحدان آن ضعیف‌تر از زمان شروع فشارهای ما هستند.»

به دنبال رابطه صلح‌آمیز و با ثباتیم

پمپئو همچنین اشاره کرده که نیروهای نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که ایران دیگر مانند گذشته برای حمایت از آن‌ها پول کافی در اختیار ندارد. 

وزیر خارجه آمریکا بودجه نظامی پیشنهاد شده ایران در سال جدید را با ۲۸ درصد کاهش مواجه دانسته و اعلام کرده که بودجه سپاه پاسداران، که او آن را «شاخه ترور» جمهوری اسلامی خوانده، ۱۷ درصد کاهش داشته است.

او اعلام کرده که با افزایش هزینه‌های توسعه‌طلبی ایران و وضع موجود، ما به دنبال یک «توافق جامع» و یک رابطه بسیار صلح‌آمیزتر و باثباتیم. 

این در حالی است که پیشتر مقام‌های نظامی و دولتی ایران اعلام کرده‌اند که «بنیه دفاعی» خط قرمز جمهوری اسلامی است و حاضر به مذاکره درباره آن نیستند.

پمپئو در پایان یادداشت خود نوشته «ما مشتاقانه منتظر آن روزیم که بتوانیم به مردم ایران و همسایگانشان صلح و سعادت و شادمانی که شایسته آن‌هاست، اعطا کنیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More