شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا روند صعودی و موج تازه کرونا در ۱۱ استان را تایید کرد

درحالی که کمیته اپيدمیولوژی ستاد ملی مقابله کرونا تایید کرد که با لغو محدودیت‌ها و اجرای بازگشایی‌ها روند شیوع و ابتلا به کرونا در ۹ استان «صعودی» و در دو استان به آغاز «پیک جدید» منجر شده است، استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه تهران گفت که آمارهای واقعی کرونا در ایران دست‌کم ۲۰ برابر آمارهای اعلام شده است.

در گزارش کميته اپيدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا، روند شیوع کرونا، ابتلا و مرگ و میر ناشی در روزهای منتهی به سوم اردیبهشت دست‌کم در ۹ استان اردبیل، گیلان، قم، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، مرکزی، سمنان، خوزستان و ایلام «صعودی» اعلام شده است و همچنین تاکید شده که در دو استان گلستان و خراسان شمالی «پیک جدید» آغاز شده است.

کميته اپيدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا در مجموع وضعیت شیوع و ابتلا به کرونا در ۱۱ استان را «صعودی» یا همراه با «پیک جدید» اعلام کرده و تاکید کرده است که از وضعیت در ۴ استان سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و کرمانشاه «نمی‌توان تحلیل درستی ارائه داد» که «شاید متاثر از حجم کم داده‌ها باشد.»

این کمیته همچنین اعلام کرده است که در ۵ استان شامل مازندران، زنجان، یزد، آذربایجان‌غربی، اصفهان «ناسازگاری داده‌ها» مشاهده شده و به نظر می‌رسد در روزهای اخیر این استان‌ها «یک پیک کوچک را رد کرده‌اند.»

درباره ۴ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین و فارس نیز کميته اپيدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده که در روزهای منتهی به سوم اردیبهشت «ناسازگاری داده‌ها» مشاهده شده «اما به نظر روند نزولی باشد.»

در مورد ۲ استان آذربایجان شرقی و لرستان نیز  این کميته در گزارش خود به طور قطعی نظر نداده اما عنوان کرده است که در این دو استان «به نظر روند نزولی است.»

کميته اپيدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا فقط در ۵ استان شامل  تهران، البرز، کردستان، کرمان، چهارمحال و بختیاری تاکید کرده است که روند شیوع و ابتلا به کرونا «نزولی» است.

این درحالی است که گزارش قبلی کميته اپيدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص وضعیت شیوع کرونا در روزهای منتهی به ۲۷ فروردین ماه تاکید شده بود که ۱۲ استان شامل تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، فارس، خراسان رضوی، لرستان، ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان، و زنجان اعلام کرده بود که «روند نزولی است.»

در شماری از استان‌ها به دنبال بازگشایی‌ها و لغو محدودیت تردد، روندهای نزولی معکوس شده و به روند صعودی تبدیل شده است. برای نمونه در مورد استان خوزستان، کميته اپيدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا در گزارش منتهی به ۲۷ فروردین ماه اعلام کرده بود که «پیک اپیدمی را رد کرده و روند روزهای اخیر نزولی است» اما در گزارش منتهی به سوم اردیبهشت اعلام کرده که در این استان «ناسازگاری داده‌ها دیده می‌شود و به نظر می‌رسد روند صعودی مجددا شروع شده است.»

در نمونه‌ای دیگر وضعیت استان گلستان در روزهای منتهی به ۲۷ فروردین  از سوی کميته اپيدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا چنین توضیف شده بود: «پیک اپیدمی را رد کرده و روند روزهای اخیر نزولی است». در گزارش منتهی به سوم اردیبهشت اما این کمیته تاکید کرده است که در استان گلستان «پیک جدید آغاز شده است.»

مقایسه دو گزارش کميته اپيدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا در روزهای منتهی به ۲۷ فروردین با گزارش همین کمیته در روزهای منتهی به سوم اردیبهشت نشان می‌دهد که سخنان برخی مقام‌های مسئول استانی از جمله علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، محمدحسین قربانی نماینده وزیر بهداشت در گیلان و برخی مقام‌های محلی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص اوج گیری دوباره ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن بر اثر لغو محدودیت تردد و اجرای بازگشایی‌ها، از سوی کمیته اپيدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا به طور رسمی تایید شده است.

همزمان مسعود یونسیان، اﭘﻴﺪﻣﻴﻮﻟﻮژیست و اسـتاد دانشمی‌شود که حساسیت آن بالا نیست و فقط ۵۰ درصد موارد ابتلا را گزارش می‌کند، گفت که در ایران فقط ۲۰درصد مبتلایان بستری می‌شوند، فقط از نصف آن‌ها تست گرفته می‌شود و تست مورد استفاده فقط نیمی از موارد را گزارش می‌کند، به همین دلیل آمار واقعی کرونا ۲۰ برابر چیزی است که گزارش می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More