شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۵۰۰ واکسن آنفلو‌انزا در مجلس؛ رییس کمیسیون بهداشت تایید کرد، یک مقام پزشکی نامه انتقادی نوشت

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خبر تحویل ۱۵۰۰ واکسن آنفلوانزا به مجلس را تاییدکرد؛ همزمان یک مقام پزشکی در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور از این اقدام انتقاد کرد و دولت روحانی را نیز به «زمان‌سوزی» در توزیع واکسن متهم کرد.

عباس آقازاده، رییس مجمع عمومی نظام پزشکی، در نامه‌اش به اسحاق جهانگیری که روز پنجشنبه منتشر شد، مسئولان تهیه و توزیع واکسن را متهم کرد که با «پخش اخبار غیر دقیق در رسانه‌ها به ایجاد نگرانی و اضطراب در بین مردم» دامن زدند و در این راستا «زمان‌سوزی» کردند.

او نوشته است که یک مقام پخش دارو در سوم مهر گفته است: «۲۵ روز است واکسن وارد انبارهای شرکت‌های پخش دارو شده و بر اساس دستور وزیر بهداشت، بنا شد تا واکسن تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آنها عرضه را آغاز کنند.»

آقازاده با استناد به این اظهارات نوشت: «این زمان‌سوزی به چه علت ایجاد شده است؟ آیا برنامه و پروتکل کشوری نقش دارد؟ آیا وزارت بهداشت اختیار لازمه را در این مورد هنوز کسب نکرده است؟»

رییس مجمع عمومی نظام پزشکی همچنین از اظهارات متناقض مسئولان پزشکی درباره واکسن انتقاد کرده است.

 

رییس کمیسیون بهداشت مجلس: این مجلس انقلابی نیست

از سوی دیگر واکنش‌ها به اختصاص ۱۵۰۰ واکسن آنفلوانزا به نمایندگان و کارکنان مجلس همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین تحول حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس، گفته است این خبر را از بهداری مجلس پیگیری کرده و متوجه شده صحت دارد.

شهریاری به وب‌سایت خبری «برنا» گفت: «من این مجلس را انقلابی نمی‌دانم و انتقادها را درست می‌دانم.»

همزمان، شهلا میرگلوبیات، مدیر کل سلامت مجلس، در این باره گفت تخصیص واکسن آنفلوانزا به داروخانه وابسته به مرکز بهداشت مجلس مطابق روال سال‌های گذشته صورت گرفته است. او افزود: «مقرر شد به دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد این ۱۵۰۰ واکسن آنفلوانزا به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود.»

عباس آقازاده، رییس مجمع عمومی نظام پزشکی، نیز در نامه‌اش به اسحاق جهانگیری نوشت: «آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولویت نخست دریافت واکسن آنفلوانزا هستند؟ پس تمام گروه‌بندی‌ها و اولویت‌گذاری‌ها بر چه مبنایی انجام شده است؟»

در فهرست اولویت‌هایی که پیشتر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت منتشر کرده بود نامی از نمایندگان و کارمندان مجلس دیده نمی‌شد. در این فهرست تنها گفته شده بود که دو و نیم میلیون دوز واکسن آنفلوانزا به صورت رایگان  به گروه‌های پرخطر، مانند زنان باردار، سالمندان، کادر درمان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص، تزریق خواهد شد.

خبر تحویل ۱۵۰۰ واکسن به مجلس ابتدا در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و تصویری از فاکتور این محموله، هر واکسن به مبلغ چهل هزار تومان، نیز دست به دست شد.

در فهرست اولویت‌هایی که پیشتر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت منتشر کرده بود نامی از نمایندگان و کارمندان مجلس دیده نمی‌شد. در این فهرست تنها گفته شده بود که دو و نیم میلیون دوز واکسن آنفلوانزا به صورت رایگان  به گروه‌های پرخطر، مانند زنان باردار، سالمندان، کادر درمان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص، تزریق خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی که در هفته‌های اخیر به دلیل موضوعاتی همچون حقوق نمایندگان و خودروهای دنا پلاس خبرساز بوده، هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است.

پیش از این یدالله سهرابی، عضو شورای عالی نظام پزشکی، گفته بود تنها مرجع رسمی توزیع واکسن بین مردم داروخانه‌ها هستند و هر نوع فروش آن در فضایی خارج از داروخانه ممنوع است.

او تاکید کرده بود که کادر درمان در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا قرار دارند.

واکسن آنفلوآنزا از اقلام دارویی است که مشخص نبودن قیمت آن باعث نگرانی بیماران نیازمند به آن شده است.  

براساس اعلام وزارت بهداشت، قرار است این دارو در مهرماه توزیع شود. اما به گفته یکی از اعضای انجمن داروخانه‌داران توزیع این واکسن همه‌گیر نیست و همه داروخانه‌ها را دربر نمی‌گیرد.

پیش از این متخصصان با اشاره به همزمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز و شباهت علائم این دو بیماری، هشدار داده بودند این همزمانی می‌تواند تلفات بیشتری به همراه داشته باشد و منجر به خستگی مفرط کارکنان و پزشکان بخش درمان شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More