شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نزدیک یک سوم بیماران مبتلا به کووید با اختلال در کارکرد مغز مواجه شده‌اند

نیویورک تایمز گزارش داد که تحقیقات جدید نشان می‌دهد یک سوم بیماران بستری شده کرونا با تغییراتی در کارکرد مغز مواجه شد‌ه‌اند.

این تحقیق در فاصله ماه‌های مارس تا آوریل سال‌جاری میلادی در آمریکا در ۱۰ بیمارستان و روی بیش از ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا انجام شده که علائمی از گیجی تا کاهش سطح هوشیاری مشابه وضعیت کما داشته‌اند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد بیمارانی که چنین علائمی داشتند دوره بستری و درمان‌شان در بیمارستان سه برابر مدت بیماران دیگر بوده است.

محققان همچنین گفتند که تغییرات کارکرد مغزی ایجاد شده در این گروه از بیماران مبتلا به کرونا رابطه مستقیمی با میزان مرگ و‌ میر دارد. بر این اساس بیمارانی که دچار این عارضه شده‌اند هفت برابر بیشتر با احتمال مرگ مواجه بوده‌اند.

علاوه بر این، فقط نزدیک ۳۲ درصد از بیمارانی که چنین شرایطی داشته‌اند بعد از طی دوره درمان کرونا و بهبودی توانسته‌اند به زندگی روزمره خود بازگردند. این در حالی است که میزان بازگشت دیگر بیماران مبتلا به کرونا پس از طی دوره درمان به زندگی عادی ۸۹ درصد است.

دکتر ایگور کورالنیک، محقق ارشد بیماری‌های مغز و اعصاب درباره این تحقیق گفت که این بیماران در اصطلاح پزشکی دچار انسفالوپاتی، سندرم اختلال کارکرد مغز شده‌اند.  او افزود که این وضعیت می‌تواند شامل مشکلاتی از قبیل توجه و تمرکز یا از دست دادن حافظه کوتاه مدت، گمراهی، حیرت و حتی عدم واکنش عمیق یا گاهش سطح هوشیاری مشابه کما باشد.

به گفته این محقق ارشد بیماری‌های مغز و اعصاب، کسی که دچار انسفالوپاتی می‌شود پس از خروج از بیمارستان، از نظر توانایی مراقبت از خود و انجام امور شخصی بدترین نتایج را دارد.

دکتر کورالنیک همچنین گفت که محققان دلیل بروز انسفالوپاتی در شماری از بیماران بستری شده مبتلا به کرونا را شناسایی نکرده‌اند. او تاکید کرد که اینکه شواهد بسیار کمی وجود دارد که ویروس کرونا به طور مستقیم به سلول‌های مغزی حمله کند.

این محقق ارشد بیماری‌های مغز و اعصاب گفت که اکثر کارشناسان می‌گویند این علائم عصبی احتمالا در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود که معمولا سایر اندام‌ها و همچنین مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More