شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نوآوران - قسمت دوم سعیده قدس

نوآوری سعیده قدس: فقر نباید هیچ کودک سرطانی را در ایران بکشد

نوآوران، مجموعه کوتاه ویدیویی ایران اینترنشنال برای نوروز ۱۳۹۸ است. این مجموعه سراغ چهره‌های ایرانی می‌رود که به‌رغم تمامی موانع، از جمله موانع اداری و دولتی، کارشان را پیش ببرند. این چهره‌ها، کارآفرین بوده‌اند و در محیط بومی خودشان، دنیایی را تغییر داده‌اند.

 

 

سعیده قدس (متولد ۱۳۳۰) در تهران، کارآفرین و نیکوکار ایرانی و از موسسان «موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان» یا «محک» است. موسسه‌ای که از رنج‌های زندگی او حاصل شد، پس از آن که کیانا، دومین فرزندش به سرطان مبتلا شد.  

به گفته خانم قدس کودک دو سالە او «به دردی مبتلا بود که من باور نمی‌کردم و پزشکان هم نمی‌توانستند درباره بهبود او چیزی بگویند.»

او در فرآیند درمان فرزندش با این واقعیت روبه‌رو شد که بیماری سرطان با چه سرعتی خانواده‌ها را تهی‌دست می‌کند.

یا به قول او «داروهای وارداتی گران‌قیمت و نایاب، رفتار بی‌صبرانه بعضی از پرستارها و پزشکان در مقابل بی‌طاقتی و کنجکاوی‌های طبیعی مادرانە من، نبود منابع اطلاعاتی کافی دربارە بیماری سرطان و عوارض داروها و... همە این‌ها بار درمان را سنگین‌تر می‌کرد.»

او در گذر درمان فرزندش، با دیگر خانواده‌هایی آشنا شد که بچه‌هایشان بیمار بودند. او دید که اگر خانواده‌ای فقیر باشد، فقر چگونه باعث می‌شود که بچه سریع‌تر جانش را به‌خاطر سرطان از دست بدهد.

«مردم از سراسر کشور با فرهنگ، زبان و پوشش‌های گوناگون باید به تهران می‌آمدند. با همە ناتوانی که از بیماری فرزند به آنها تحمیل می‌شد، گاهی ناگزیر بودند در دورە درمان که گاه هفته‌ها طول می‌کشید، در پارک یا چمن بیمارستان بخوابند و دزدیده شدن پول یا رعایت نشدن شان انسانی آنها یا حتی گاه تجاوز، رنج مضاعفی را بر آنها تحمیل می‌کرد، تا آنجا که بسیاری از آنها برای ادامە درمان فرزند به تهران مراجعه نمی‌کردند و با این توجیه که خدا داده و خودش هم می‌گیرد، کورسوی امید را هم خاموش می‌کردند.»

سعیده قدس سابقه زندگی در آلمان را داشت و فرزندش را برای درمان به همین کشور برد. در آنجا متوجه تفاوت نگاه‌ها به این بیماری و وضعیت بهتر درمانی شد. این تفاوت‌ها به او یک رویا داد، رویای کمک جمعی به بقیه بچه‌هایی که از سرطان رنج می‌بردند ولی فقر اجازه نمی‌داد به آلمان بیایند.

«به فکرم افتاد کمک‌هایم را در قالب یک سازمان ببرم با هدف حفظ منزلت انسانی خانواده‌ها و فراهم‌کردن امکانی که خانواده‌ها حداقل رنج را متحمل شوند.»

تلاش‌های فردی قدس عاقبت ختم به تلاش‌های جمعی شد. تلاشی که در نهایت با همراهی کمک‌های مردمی به موسسه محک شکل داد. صدهزار تومان هدیه مادرش و سپس گذر از سد مجوز دولتی، به این موسسه اجازه داد تا از سال ۱۳۷۰ حامی کودکان ایران باشد.

در سال ۱۳۷۸ محک به طور بین‌المللی ثبت شد و در نهایت بیمارستان این موسسه هم شکل گرفت.

خبرنگار
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More