شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گواهی پزشک بیاورید تا از پوشیدن کفش پاشنه‌بلند معاف شوید

هواپیمایی نروژ از کارمندان زن می‌خواهد نسخه پزشک بیاورند تا مجاز باشند کفش‌های پاشنه‌بلند نپوشند.

پوشیدن یونیفرم کار شاید مهم باشد، اما نباید شما را در وضعیتی قرار دهد که احساس ناراحتی کنید.

به گزارش ایندیپندنت، هواپیمایی نروژ (Norwegian Airlines) به کارمندان زن اطلاع داده است اگر می‌خواهند کفش‌های پاشنه‌تخت بپوشند باید گواهی پزشک بیاورند و همیشه آن را همراه داشته باشند. این قانون در آیین‌نامه ۲۲ صفحه‌ای پوشش کارکنان این سازمان توضیح داده شده و گفته شده است پاشنه کفش باید «دست‌کم دو سانتیمتر» باشد.

به گفته اینگرید هُدنِبو، سخنگوی زن حزب سوسیالیست چپ نروژ، به روزنامه نروژی وگ (VG: Verdens Gang) «خنده‌دار است که در سال ۲۰۱۹ با چنین مسائلی روبه‌رو باشیم. در حالی که بقیه جامعه پیشرفت کرده است، هواپیمایی نروژ هنوز توی همان سریال «دنیای مردان دیوانه» در دهه‌ ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ گیر کرده است.»

مطابق با آیین‌نامه پوشش کارکنان، زنان نه‌ تنها مجبورند کفش‌های پاشنه‌بلند بپوشند، بلکه باید آرایش هم بکنند. از سوی دیگر، هرگونه آرایش برای مردها ممنوع‌ است، مگر برای پوشاندن جوش صورت یا کبودی.

در عین حال، زنان مجاز نیستند در هر دست بیشتر از دو انگشتر داشته باشند و انداختن انگشتر در انگشت شست ممنوع است. جواهرات فقط می‌تواند از جنس طلا یا نقره باشد و نمادهای مذهبی به‌هیچ‌وجه مجاز نیست.

به گفته سخنگوی حزب کارگر نروژ، «الزام به پوشیدن یونیفرم معقول است، اما اجبار به آرایش و پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند زیاده‌روی است. انگار سال ۱۹۵۰ بازگشته است و می‌خواهد قوانینش را هم بازگرداند. خیلی شرم‌آور است، انتظار می‌رفت آن‌ها هم همگام با جامعه پیشرفت کنند.»

اما هواپیمایی نروژ می‌گوید «ممنوعیت کفش پاشنه‌تخت» برای خانم‌ها فقط محدود به خارج از کابین هواپیماست.

در بیانیه این سازمان آمده است «هواپیمایی نروژ، مانند همه خطوط هوایی جهان، مجموعه کاملی از دستورالعمل‌های یکسان برای کارکنانش دارد تا اطمینان حاصل کند خدمه پرواز شرکت ما ظاهری آراسته و متحد‌الشکل دارند. محتوای این دستورالعمل‌ها با کمک خلبان و خدمه و مهماندارها تهیه شده است و مقبولیت عام دارد و بسیاری از ویژگی‌های عام جنسیتی را، علاوه بر برخی شرایط خاص مردها و زن‌ها، لحاظ کرده است.»

شاید این الزام احمقانه به نظر برسد، اما هواپیمایی نروژ با این کار عملا سلامتی کارکنانش را به خطر انداخته است.

به گفته دکتر سِرو، متخصص بیماری‌های استخوان‌ و استاد دانشگاه نورث تگزاس، «از دیدگاه طبِ استخوان‌، بدن ما از سر تا نوک انگشتان پا باید در یک محور قرار گیرد. پاشنه‌های بلند کف پا را در زاویه‌ای قرار می‌دهد که باعث کشیدگی ماهیچه‌ها و مفصل‌ها و خروج آن‌ها از محور بدن می‌شود، بنابراین آثار آن فقط به پاها محدود نمی‌شود. کسانی مدتی طولانی کفش‌های پاشنه‌بلند به پا دارند معمولا دچار درد در ناحیه کمر، گردن و شانه می‌شوند زیرا این کفش‌ها حالت طبیعی بدن را مختل می‌کند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More