شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
معرفی تیم‌های جام‌جهانی

تیم ملی مراکش

گروه B

شیرهای اطلس، تیمی که در روسیه بوی شگفتی‌سازی می‌دهد. مراکش به حکم قرعه در گروه مرگ جام جهانی ۲۰۱۸  به مصاف حریفان خواهد رفت ولی مراکشی‌ها می‌توانند با دل قرص پا به روسیه بگذارند چرا که برای پیدا کردن انگیزه‌ی مضاعف کافی است به تاریخچه‌ی خود نگاه کنند. آنها در جام جهانی ۸۶ درحالی که با انگلستان، لهستان و پرتغال همگروه بودند، به عنوان صدرنشین به مرحله‌‌ی حذفی صعود کردند. مراکشی‌ها آن سال با پیروزی درخشان ۳ بر ۱  مقابل پرتغال، اولین تیم آفریقایی‌ای بودند که به مرحله‌ی دوم جام جهانی رسیدند. ۳۲ سال بعد، پرتغال بزرگ بار دیگر حریف مراکشی‌ها در مرحله‌ی گروهی جام جهانی است. اسپانیا دیگر حریف بزرگ مراکش در این جام جهانی است. دو همسایه‌ی شبه‌جزیره‌ی ایبری که در سه دوره‌ی اخیر جام ملت‌های اروپا، جام قهرمانی را بین خود تقسیم کرده‌اند.

ولی مراکش هم با فوتبال اروپا بیگانه نیست. بسیاری از بازیکنان این تیم از جمله کاپیتان مهدی بن‌عطیه در خط دفاع، حکیم زیاش، مبارک بوصوفا، سفیان امرابط، یونس بلهنده و امین حاریث در خط میانی و خالد بوطیب در خط حمله، متولد اروپا هستند.  

مراکش با خط میانی پراستعداد و دفاع سازمان‌یافته، در رقابت‌های انتخابی قاره‌ی آفریقا بدون دریافت گل خورده جواز حضور در روسیه را بدست آورد. شیرهای اطلس اگر بتوانند در زمان حمله کمی زهردارتر باشند مسلماً یکی از بخت‌های اصلی شگفتی‌سازی در جام جهانی ۲۰۱۸ خواهند بود.

 

مسیر صعود

صعود مراکش به جام جهانی روسیه، داستانی جذاب و پر فراز و نشیب دارد. آنها در حالی به مرحله‌ی دوم رقابتهای انتخابی قاره‌ی آفریقا وارد شدند که در رده‌بندی جهانی فیفا رتبه‌ی هشتاد و چهارم را در اختیار داشته و تیم بیست و دوم آفریقا بودند. رقیب مراکش در این مرحله، گینه‌ی استوایی، آن روزها در رده‌بندی فیفا از آنها ۲۱ پله جلوتر ایستاده بود. شیرهای اطلس با هدایت الزاکی بادوی مراکشی، در خانه، گینه‌ی استوایی را ۲ بر صفر شکست داد و در زمین حریف، ۱ بر صفر شکست خورد تا با حداقل فاصله به مرحله‌ی بعدی برسند. در مرحله‌ی سوم و پایانی رقابتهای انتخابی آفریقا، رنار فرانسوی سرمربی مراکشی‌ها شد و شاگردان او در شش بازی خود در این مرحله بدون شکست ماندند. مراکش سه بازی اول خود را با نتیجه‌ی تساوی بدون گل به پایان برد، بر گابن به پیروزی رسید و در آخرین بازی در خانه‌ی رقیب اصلی خود ساحل عاج، با پیروزی ۲ بر صفر صعود خود به جام جهانی را قطعی کرد. اصلی‌ترین نقطه‌ی وقت مراکش در رقابت‌های انتخابی، خط دفاع مستحکم تیم بود که در شش بازی پیاپی، بدون گل ماند.

 

ستاره :

حکیم زیاش

سال گذشته‌ی میلادی، هروه رنار در آمستردام به دیدار حکیم زیاش رفته، با او قهوه خورده و در نهایت متقاعدش می‌کند به تیم ملی مراکش بازگردد. این هافبک مراکشی متولد هلند که در اوایل همان سال از لیست تیم ملی برای شرکت در جام ملتهای آفریقا خط خورده بود، پیش از آن با تیم ملی قهر کرده و در اروپا ماندگار شده بود.

زیاش در صعود مراکش از رقابتهای انتخابی، نقشی کلیدی بازی می‌کند. نقش او در کسب مقام دوم لیگ هلند توسط باشگاهش آژاکس هم به همین اندازه مهم و اساسی بوده. این هافبک ۲۵ ساله در لیگ هلند۹گل به ثمر رسانده، ۱۵ پاس  گل داده و به عنوان بهترین فوتبالیست سال هلند انتخاب شده است. مراکش در روسیه از او انتظار نمایشی این چنین درخشان دارد.

 

حکیم زیاش

 

دیگر مهره‌های کلیدی

خالد بوطیب :

وقتی باشگاه فرانسوی گازل آژاکسیو، برای اولین بار در یک قرن تاریخ باشگاه، به لیگ یک فرانسه راه می‌یابد، بوطیب از این فرصت برای نشان دادن ارزش خود به مراکش، نهایت استفاده را می‌برد. در نهایت رویای این فوتبالیست متولد فرانسه به واقعیت پیوسته و مراکش در سال ۲۰۱۶ او را به تیم ملی فرا می‌خواند. او هم ارزش خود را به اثبات رسانده و در بازی بسیار حساس مراکش در مقابل گابن با هت‌تریک کردن، شیرهای اطلس را بعد از دو دهه به جام جهانی می‌رساند. این مهاجم ۳۱ ساله با چهار گل زده، بهترین گلزن مراکش در رقابتهای انتخابی بوده است.

 

مربی :

هروه رنار

مربی فرانسوی مراکش، مربی‌گری را از زادگاهش فرانسه آغاز کرده و بعد از مدتی کوتاه  مربی‌گری در انگلستان با باشگاه کمبریج یونایتد، به آفریقا رفته و هدایت چند تیم ملی آفریقایی از جمله زامبیا را به عهده می‌گیرد. او با زامبیا و بعدها با ساحل عاج، قهرمان جام ملت‌های آفریقا شده و تنها مربی‌ای است که با دو تیم مختلف، این افتخار را به دست آورده. رنار درسال ۲۰۱۵ به فرانسه بازگشته و سرمربی تیم لیل می‌شود. رنار در اواسط فصل به دلیل کسب نتایج ضعیف از لیل اخراج شده و سال بعد به سرمربی‌گری مراکش منصوب می‌شود. رنار با رساندن شیرهای اطلس به جام جهانی روسیه، امسال برای اولین بار سرمربی‌گری در جام جهانی را تجربه خواهد کرد.

 

از درون تیم ملی

سرمربی مراکش درباره‌ی تیمش می‌گوید:« به زودی رویدادی را تجربه خواهم کرد که از کودکی رویای من بوده. حضور در جام جهانی افتخار بزرگی است. شک نکنید که مراکش از تیم ملی‌اش انتظارات بزرگی دارد. من معتقدم در مسیر درست پیش می‌رویم.»

 

نگاه بیرونی

بسیاری صاحب‌نظران، مراکش را تیمی متعادل و خوش‌ترکیب می‌دانند. تیمی با خط دفاعی مستحکم و بازیکنانی که در بالاترین سطح فوتبال اروپا به بازی مشغولند. تنها نکته‌ی منفی‌ای که می‌تواند رویای مراکشی‌ها را نقش بر آب کند، گروه دشوار آنها در جام جهانی است. اسپانیا و پرتغال در رقابتهای انتخابی، یکی از بهترین خطوط حمله را داشته‌اند و اسپانیا در ده بازی انتخابی خود تنها سه گل دریافت کرده است. پرتغال هم با دریافت چهار گل در ده بازی نشان داده چه خط دفاعی استواری دارد. از طرف دیگر ایران هم در ده بازی خود در رقابت‌های انتخابی آسیا تنها دو گل دریافت کرده و بهترین خط دفاع قاره‌ی کهن را داشته است. از این رو مراکش برای موفقیت در این گروه باید در زمان حمله بسیار زهردار باشد.

بسیاری ازکارشناسان منتظرند بازیکنان مراکش را در اولین بازی‌شان مقابل ایران محک زده و سپس در مورد احتمال شگفتی‌سازی مراکشی‌ها اظهارنظر قطعی کنند.

 

آیا می‌دانستید ؟

دو روز پیش از اولین دیدار مراکش در جام جهانی روسیه که در شهر سنت‌پترزبورگ انجام خواهد شد، مراکشی‌ها درخواهند یافت که آیا امتیاز میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ از طرف فیفا به آنها تعلق می‌گیرد یا نه ؟ دیگر نامزد میزبانی، درخواست مشترک آمریکا- کانادا- مکزیک است.  

درنهایت امتیاز میزبانی به مراکش تعلق نگرفت و سه‌کشور آمریکا، کانادا و مکزیک، به‌طور مشترک به‌عنوان میزبان جام‌جهانی ۲۰۲۶ برگزیده شدند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More