شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

 کرونا در جهان: ۱۲۰ هزار کشته و کاهش محدودیت‌ها در برخی کشورهای اروپایی

در حالی که شیوع ویروس کرونا در جهان همچنان ادامه دارد و تعداد قربانیان این ویروس به بیش از ۱۲۰ هزار نفر رسیده، موضوع لغو محدودیت‌های قرنطینه در کشورهای اروپایی، دودستگی‌هایی را به وجود آورده است.

دولت اتریش، روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین، مجوز بازگشایی فروشگاه‌ها در این کشور را صادر کرد. به این ترتیب، اتریش یکی از اولین کشورهای اتحادیه اروپاست که به طور روشن، از مقررات منع و عبور و مرور و قرنطینه عبور می‌کند.

این در حالی است که اتریش در ابتدا درباره وضع این قوانین خیلی سریع و با شدت عمل کرده بود و نسبت به دیگر همسایگان خود توانست از افزایش آمار قربانیان ویروس کرونا جلوگیری کند.

همچنین در ایسلند، دیگر کشور عضو اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه دولت این کشور از کاهش محدودیت‌های وضع شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. در حالی که مدارس و دانشگاه‌ها از یک ماه پیش در ایسلند تعطیل هستند، مقام‌های ایسلندی اعلام کردند که کلاس‌های درس می‌تواند از ابتدای ماه مه بازگشایی شوند.

همچنین مجوز بازگشایی سالن‌های آرایش و موزه‌ها نیز در ایسلند صادر شد و محدودیت‌های تجمع بیش از ۲۰ نفر به بیش از ۵۰ نفر افزایش یافت.

در فرانسه هم با وجود این که امانوئل مکرون از تمدید قرنطینه سراسری تا روز یازدهم ماه مه خبر داد، ولی قرار است که مدارس پس از این تاریخ بازگشایی شوند. با این حال فعالیت جشنواره‌های هنری و فرهنگی همچنان در این کشور ممنوع است.

همچنین در فرانسه، دادگاه حکمی را علیه شرکت آمازون صادر کرد و فعالیت آن را به فروش محصولات ضروری محدود کرد.

در عوض، وزارت بهداشت فرانسه نیز در چارچوب بسیج نیروهای درمانی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، فعالیت پزشکان خارجی را که تاکنون مجوز فعالیت نداشته‌اند، تسهیل کرد.

رئیس جمهور رومانی نیز روز سه‌شنبه از تمدید یک ماهه قرنطینه در این کشور خبر داد. این در شرایطی است که در رومانی، برخلاف دیگر کشورهای اروپایی هنوز شیوع ویروس کرونا به نقطه اوج خود نرسیده است.

اما در اسپانیا که روز دوشنبه از کاهش محدودیت‌ها خبر داده شده بود، بازگشایی برخی اصناف موجب برخی اعتراض‌ها شده است.

در حالی که شهر بارسلون شدیدا درگیر بحران شیوع ویروس کرونا است، رئیس منطقه کاتالونیا از دولت مادرید انتقاد کرده که تصمیم لغو برخی محدودیت‌ها زودهنگام بوده است. 

در بریتانیا، با اعلام ۷۷۸ مورد جدید مرگ ناشی از کرونا، تعداد قربانیان به بیش از ۱۲ هزار نفر رسید. همچنین در مجموع بیش از ۹۳ هزار نفر در این کشور به این ویروس آلوده شده‌اند.

همچنین در بریتانیا نگرانی‌ها درباره رکود شدید اقتصادی در این کشور افزایش یافته است و ممکن است که این کشور در سال جاری میلادی با ۱۳ درصد افت در تولید ناخالص ملی خود مواجد شود که یک رکورد تاریخی به شمار خواهد رفت. 

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول، روز سه‌شنبه اعلام کرد که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا به میزان سه درصد کوچک‌تر خواهد شد.

همچنین در حالی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که تنها راه جلوگیری قطعی و نهایی از شیوع ویروس کرونا در جهان، دسترسی به یک واکسن موثر و مطمئن است، شرکت بریتانیایی گلاکسواسمیت‌کلاین و شرکت فرانسوی سانوفی، دو غول صنعت داروسازی اروپا، اعلام کردند که برای ساخت واکسن ویروس کرونا با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

این دو شرکت روز سه‌شنبه اعلام کردند که برای ساخت این واکسن، آزمایشگاه‌های دو شرکت، فناوری‌های خود را به اشتراک می‌گذارند و تلاش خواهند کرد تا که سال ۲۰۲۱، به واکسن ضد ویروس کرونا دست یابند.

بر اساس اعلام این دو شرکت، اولین آزمایش‌های بالینی درباره این واکسن، در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ انجام خواهد شد و در صورت موفقیت، تا نیمه دوم سال ۲۰۲۰ واکسن در دسترس قرار خواهد گرفت.

همزمان، چین روز سه‌شنبه از انجام اولین آزمایش‌‌های بالینی یک واکسن ضد ویروس کرونا بر روی انسان خبر داد. همچنین در چین، با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در میان مسافران ورودی به چین، به ویژه از روسیه، پکن محدودیت‌های جدیدی را در مرز با روسیه اعمال کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More