شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«ائتلاف عربی» خواستار کمک سازمان‌ملل در بازگشایی فرودگاه صنعا شد

 

 ائتلاف عربی به رهبری عربستان، شامگاه روز پنج‌شنبه نوزدهم مردادماه، سازمان ملل را به کمک برای بازگشایی فرودگاه صنعا پایتخت یمن، فراخواند.

صنعا پایتخت یمن، از سپتامبر ۲۰۱۴، به‌دست نیروهای حوثی مخالف عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور‌ی قانونی یمن که از سوی ائتلاف عربی حمایت می‌شود، افتاد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرتیپ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی، خواستار کمک سازمان ملل جهت ازسرگیری مجدد پروازهای تجاری و حمل‌ونقل مسافر به فرودگاه صنعا، پایتخت یمن شد». او از سازمان ملل خواسته که «نظارت امنیتی» فرودگاه صنعا را برعهده گیرد.

دولت قانونی یمن و ائتلاف عربی بر این باورند که بازگشایی بدون نظارت فرودگاه صنعا، به «قاچاق سلاح ازسوی ایران به حوثی‌ها» کمک خواهد کرد.

سخنگوی ائتلاف عربی، افزود:« بستن فرودگاه صنعا و محدود کردن آن به پرواز‌های امدادرسانی، به‌دلیل نگرانی از به‌خطر افتادن ایمنی هواپیماهای مسافربری و پروازهای تجاری و نیز استفاده‌ی حوثی‌ها از فرودگاه، برای قاچاق سلاح بوده است».

او اظهار داشت که در حال حاضر، به درخواست دولت قانونی یمن، از دیگر فرودگاه‌های مناطق امن‌تر که از دست حوثی‌ها آزاد شده‌اند، به عنوان فرودگاه‌های جایگزین، استفاده می‌شود.

کشور یمن، در پی سقوط صنعا به‌دست حوثی‌ها و آغاز جنگ داخلی در این کشور، در سپتامبر سال ۲۰۱۴، و سپس دخالت نظامی عربستان در حمایت از دولت قانونی به رهبری عبدربه منصور هادی، در ماه مارس سال ۲۰۱۵، شاهد درگیری‌های خونین است که در پی آن، تاکنون بیش از ۱۱هزار نفر جانشان را از دست داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More