شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

«تصرف» شهر بندری عدن به دست جدایی‌طلبان جنوب یمن

 

جدایی‌طلبان جنوب یمن،  پس از دو روز درگیری با نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور قانونی یمن، توانستند روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن شهر بندری عدن را به تصرف خود درآورند.  

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان عدن، جدایی‌طلبان وابسته به «شورای انتقالی جنوب» کنترل آخرین پایگاه نیروهای دولتی به رهبری منصور هادی را در منطقه دار سعد در شمال عدن به دست گرفتند. گفته می‌شود که جدایی‌طلبان کاخ ریاست‌جمهوری «معاشیق» را که محل استقرار کابینه احمد بن دغر، نخست‌وزیر یمن، است محاصره کرده‌اند.

به گفته شاهدان، صدها نفر از مردم عدن با رقص و پایکوبی در خیابان‌ عدن به پیروزی جدایی‌طلبان واکنش نشان داده و شعارهایی در حمایت از تشکیل مجدد کشور مستقل «یمن جنوبی» سر داده‌اند.

 

     

شورای انتقالی جنوب که سال گذشته با هدف احیای کشور مستقل «یمن جنوبی» شکل گرفت از طرف امارات متحده عربی حمایت می‌شود. عیدروس الزبیدی، استاندار عدن، جنبش جدایی‌طلبان در جنوب یمن را رهبری می‌کند.

احمد بن‌دغر، نخست وزیر یمن، جدایی‌طلبان را به تلاش برای کودتا در عدن متهم کرده و کشورهای ائتلاف عربی بویژه عربستان سعودی و امارات را به دخالت برای «نجات» عدن فراخوانده است.

درگیری در عدن میان نیروهای دولتی وفادار به عبدربه منصور هادی جدایی‌طلبان زمانی آغاز شد که واحدهای نظامی وابسته به دولت از تحصن معترضان در مرکز شهر جلوگیری کردند.  

جدایی‌طلبان نخست وزیر یمن را  مسئول وخیم‌تر شدن اوضاع در عدن خوانده و بن دغر را به صدور مجوز تیراندازی به سمت معترضان متهم کرده‌اند.

«شورای انتقالی جنوب» هفته پیش در بیانیه‌ای هشدار داده بود که اگر منصور هادی دست به تغییراتی در دولتش نزند، جدایی‌طلبان با دست زدن به تظاهرات خیابانی دولت را سرنگون خواهند کرد. مهلت این شورا به رئیس جمهور یمن روز یکشنبه ۸ بهمن پایان یافت.

پیش‌بینی می‌شود درگیری‌های فزاینده میان جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات و نیروهای دولتی یمن به رهبری منصور هادی در ائتلاف عربی علیه شورشیان حوثی شکاف ایجاد کرده و تلاش‌های آنها برای شکست حوثی‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More