شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش‌سوزی در یک برج لندن دست‌کم سی کشته برجای گذاشت

 

آتش‌سوزی در یک برج ۲۴طبقه در لندن، دست‌کم ۳۰ کشته و ۷۴ مجروح برجای گذاشت.

آتش‌سوزی در  «برج گرنفل» (Grenfell Tower) در منطقه‌ی «کنزینگتون شمالی» واقع در غرب پایتخت بریتانیا، در ساعات اولیه‌ی بامداد چهارشنبه، ۲۴ خرداد(۱۴ ژوئن) از طبقات پایین ساختمان آغاز شد و  به‌سرعت به طبقات بالا سرايت كرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۲۰۰ آتش‌نشان و ۴۰ ماشین آتش‌نشانی که از پایگاه‌های مختلف شهر به محل اعزام شده بودند، حدود ۶ ساعت برای فرونشاندن شعله‌های آتش در این ساختمان تلاش می‌کردند و تا ساعت‌ها پس از کنترل آتش، دود  غلیظ سیاه و خاکستری آسمان منطقه را فرا گرفته بود. دست‌کم ۲۰ آمبولانس نیز در محل حادثه حاضر بودند. 

گفته می‌شود که حدود ۶۰۰ نفر در این مجتمع مسکونی زندگی می‌کرده‌اند. آتش‌سوزی زمانی شروع شده است که تعداد زیادی از ساکنان ساختمان خواب بودند و به‌همین‌دلیل، تعدادی از آنها، در میان شعله‌های حریق به دام افتادند.

ساکنان ساختمان پس از بیدار شدن و حس کردن بوی سوختگی، سراسیمه از راهروهای پر از دود به سمت راه‌های فرار رفته‌اند. به گفته‌ی تعدادی از ساکنان، زنگ خطر آتش در این ساختمان به صدا درنیامده است.

 

 

 

شاهدان عینی گفته‌اند درحالی‌که شعله‌ها تمام ساختمان را دربرمی‌گرفت، تعدادی از ساکنان ساختمان را دیده‌اند که در طبقات بالا، میان آتش به دام افتاده بودند و ناامیدانه از پنجره‌ها دست تکان می‌دادند و  با فریاد، کمک می‌خواستند. بعضی از شاهدان عینی گفته‌اند افرادی را دیده‌اند که از طبقات بالا، به خارج از ساختمان پریده‌اند.

آتش‌نشانی لندن اعلام کرده است که آتش از طبقه‌ی دوم به بالای این ساختمان را که شامل ۱۳۰ آپارتمان بوده است، در بر گرفته است و عده‌ای در این آتش‌سوزی کشته شده‌اند.

تعداد کشته‌شدگان این حادثه، فعلاً دست‌کم شش نفر اعلام شده است، اما این تعداد ممکن است افزایش یابد. مجروحان حادثه هم که بیش از ۷۰ نفر بوده‌اند، به بیمارستان‌های لندن منتقل شده‌اند.

دنی کاتن، رئيس سازمان آتش‌نشانی كه خود در محل حادثه حاضر شده بود، گفت: «من ٢٩ سال آتش‌نشان بوده‌ام و در تمام طول دوره‌ی كاری خود، هرگز آتش‌سوزى در اين حجم نديده بودم».

در مورد ایمن نبودن «برج گرنفل» از چند سال پیش، هشدار داده شده بود.

این ساختمان در سال ۱۹۷۴ به‌عنوان یک ساختمان دولتی زیر نظر شهرداری ساخته شده بود که واحدهای آن از سوی شهرداری برای سکونت، در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار می‌گرفت. ساختمان هنوز هم متعلق‌به شهرداری منطقه است، اما یک شرکت خصوصی اداره‌ی آن را برعهده دارد و بسیاری از واحدهای آن را به مستأجران خصوصی از اقشار مرفه‌تر، ازجمله ورزشکاران سابق المپیکی اجاره داده است.

سال ۲۰۱۲، در بررسی‌های مربوط‌به سلامت و ایمنی برج گرنفل مشخص شده بود که تجهيزات آتش‌نشانی آن، به مدت چهار سال چک نشده‌اند و در پی این مسأله، نگرانی‌هایی در رابطه با این ساختمان ۲۴ طبقه که ۶۸ متر ارتفاع دارد، مطرح شده بود.

هيأت‌مديره‌ی ساختمان نیز در سال ۲۰۱۳، نامه‌اى درخصوص ارزیابی خطر احتمالی حريق در ساختمان نوشته بودند و در آن به این اشاره کرده بودند كه كپسول‌هاى مهار آتش در زيرزمين، یعنی جايى‌كه ديگ بخار ساختمان قرار دارد، تعبیه شده‌ و بيش از ١٢ ماه است که آزمايش نشده‌اند. براساس این نامه، نوشته‌های روى بعضی از کپسول‌های مهار آتش، نشان مى‌داد که آنها از سال ٢٠٠٩ آزمايش نشده‌اند.

مأمور ايمنى و سلامت نيز گفته بود: «اين نشان مى‌دهد كه بازرسى‌هاى ماهانه در رابطه‌با ايمنى در برابر حريق، در اين برج انجام نشده است.

برج گرنفل در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶  نوسازی شده و  نوسازی آن در ماه مى سال  گذشته، با هزينه‌اى در حدود ١٠ميليون پوند به پايان رسيده است.

عمليات بازسازى از سوی هيأت‌مديره‌ی گرنفل مورد انتقاد قرار گرفته و گفته شده بود که دسترسی به تأسيسات آب و گرمايشی كه از راهروها به بسيارى از آپارتمان‌ها رسانده شده، بسيار سخت است؛ اما مشخص نیست كه در بازسازی، کاستی‌های مطرح‌شده ازسوی هیأت‌مدیره در مورد ایمنی مهار آتش  تا چه اندازه مرتفع شده باشد.

پیش از این، گروهى از ساکنان ساختمان، درباره‌ی تنها «خروجی اضطرارى» این برج هم اظهار نگرانی كرده و در مورد مسدود شدن آن در زمان حريق هشدار داده بودند. ماه نوامبر سال ۲۰۱۶، شش ماه پس از نوسازی ساختمان، گروهی از ساکنان برج در وبلاگی در مورد احتمال روی دادن یک فاجعه هشدار داده بودند و افزوده بودند: «اعتقاد ما بر اين‌ است كه اين برج و يا ساختمان‌هاى مسكونی مشابه درمعرض خطر جدى آتش‌سوزى هستند و بايد تغييراتی در آنها انجام شود».

در ضمن، مداركی هم مبنى‌بر وجود مشکلاتی در سيستم روشنايى اضطرارى و برق فشار قوى ساختمان، به‌دليل خرابی و فرسودگى سیم‌کشی‌های ساختمان وجود دارد.

با وجود خاموش‌شدن آتش، احتمال فروریختن ساختمان به‌دلیل شدت آتش‌سوزی وجود دارد و مأموران پلیس لندن از رفت‌وآمد شهروندان در محدوده‌ی اطراف این برج جلوگیری می‌کنند.

هنوز علت اصلی آتش‌سوزی اعلام نشده است.

 

این خبر تکمیل می‌شود ...

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More