شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آخرین تحولات عملیات عفرین؛ ده‌ها کشته و ۵هزار آواره

 

سازمان ملل متحد، سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه، گزارش داد که بر اثر عملیات ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان هم‌پیمانش در عفرین، تاکنون حدود ۵ هزار نفر آواره شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان ملل به‌نقل از منابع محلی افزود که که برای کمک‌رسانی به ۵۰ هزار پناهجو آماده شده است و البته این درحالی است که در این وضعیت، افراد ضعیف و کم‌توان، امکان گریختن ندارند.

ارتش ترکیه به‌همراه نیروهای «ارتش آزاد سوریه» از روز شنبه ۳۰ دی‌ماه، حملاتی را علیه نیروهای کرد معروف به «یگان‌های مدافع خلق»، در عفرین در شمال‌غربی سوریه، آغاز کرده‌اند.

ترکیه بر این عملیات نام «عملیات شاخه زیتون» گذاشته است. این کشور گفته است که «یگان های مدافع خلق را» نابود خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی آناتولی روز سه‌شنبه گزارش داد که ارتش ترکیه، دست‌کم ۲۶۰ تن از شبه‌نظامیان کُرد و داعش را کشته‌است.

این در حالی‌است که «سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه» که مرکز آن در لندن است، از کشته‌شدن ۴۳ شبه‌نظامی هم‌پیمان ترکیه و ۳۸ شبه‌نظامی کرد خبر داده است.

خبرگزاری آلمانی دی‌پی‌ای نیز به نقل از منابع کرد سوری اعلام کرد که «یگان‌های مدافع خلق»، بامداد چهارشنبه ۴ بهمن‌ماه، طی عملیاتی در جنوب‌شرقی عفرین، ۸ نفر مسلح را کشته‌اند. نیروهای کرد اعلام کرده‌اند که از هویت دقیق این کشته‌شدگان اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که آیا وابسته‌به ارتش ترکیه هستند یا شبه‌نظامیان هم‌پیمانشان.

«یگان‌های مدافع خلق» از مردم خواسته‌اند تا با به‌دست گرفتن سلاح، از مناطق خود دفاع کنند.

در همین حال، یک مقام بلندپایه‌ی آمریکایی به رویترز گفته است که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، قصد دارد روز چهارشنبه طی تماسی تلفنی با رجب‌طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، نگرانی کشورش را از این عملیات، ابراز کند.

این مقام بلندپایه که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که ترکیه درباره‌ی وسعت این عملیات، صحبت‌های متناقضی کرده است. در نخستین روز عملیات، اردوغان گفته بود که ارتش کشورش تا مرز عراق پیش خواهد رفت.

این مقام افزود: «ما از ترک‌ها خواهیم خواست تا وسعت عملیات را تا حد ممکن، محدود کنند».

پیش‌تر نیز، کشور‌هایی چون روسیه و فرانسه، ترکیه را به خویشتن‌داری دعوت کرده بودند؛ زیرا که حملات بیشتر، بحران انسانی سوریه را وخیم‌تر خواهد کرد. این درحالی است که برخی كشورها ازجمله بریتانیا، بر حق ترکیه در تأمین امنیت مرزهای خود، تأکید کرده‌اند.  

در خبری دیگر، آمده است که روز سه‌شنبه، اردوغان به امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه گفته است که ترکیه تمام اقدامات لازم جهت جلوگیری از آسیب‌رسیدن به غیرنظامیان را انجام خواهد داد.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه اما، گزارش کرده‌است که تاکنون ۲۳ غیرنظامی در اثر این حملات جان خود را از دست داده‌اند.

ولادمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه نیز در یک تماس تلفنی با همتای ترک خود، بر حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای گفته است که دو رئیس‌ جمهوری بر «همکاری دو کشور برای یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران سوریه» تأکید کرده‌اند.

«یگان‌های مدافع خلق»، هم‌پیمان آمریکا در سوریه به‌شمار می‌روند. پس از آن‌که ایالات متحده از برنامه‌ی خود برای تأسیس یک نیروی مرزی ۳۰هزار نفره به‌منظور حفظ امنیت مرزهای سوریه با ترکیه سخن گفت، مقامات ترکیه مواضع سخت‌تری علیه شبه‌نظامیان کرد در سوریه اتخاذ کرده‌اند.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) ترکیه و گروهی تروریستی می‌داند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More