شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمادگی ائتلاف مقتدی صدر و کمونیست‌های عراق برای مشارکت در انتخابات

 

طرفداران مقتدی صدر، سیاستمدار شیعه عراقی، و حزب کمونیست عراق، که ائتلافی بی‌سابقه را برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور در اردیبهشت تشکیل داده‌اند، دست به تظاهراتی مشترک زدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز یک‌شنبه ۲۰ اسفند، ائتلاف «سائرون للاصلاح» (راهیان اصلاحات) با هدف اصلاح نظام سیاسی کشور، مبارزه با فساد و بهبود خدمات عمومی ایجاد شده و شامل شش گروه غالبا غیراسلام‌گراست.

 

 

طرفداران مقتدی صدر هر جمعه در میدان تحریر بغداد در اعتراض به سیاست‌های دولت عراق و فساد حکومتی دست به تظاهرات می‌زنند.

ابراهیم الجابری، یکی از نزدیکان مقتدی صدر در حاشیه تظاهرات روز جمعه هواداران ائتلاف «سائرون» به خبرگزاری فرانسه گفت: «این نخستین بار است که چنین ائتلافی در عراق ایجاد شده و این، حرکتی انقلابی از سوی مردم عراق، چه غیرمذهبی‌ها مانند کمونیست‌ها و چه مذهبی‌های میانه‌رو، برای اصلاح کشورشان است».

 

 رائد فهمی، دبیرکل حزب کمونیست عراق



رائد فهمی، دبیرکل حزب کمونیست عراق، نیز ضمن تاکید بر عدم وجود مشخصه مذهبی در اعتراضات صورت گرفته توسط حامیان ائتلاف صدر و کمونیست‌های عراق، گفت که هر دو گروه در راستای ایجاد یک دولت قانونی، غیرنظامی و مدنی در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

 

 دیدار علی‌اکبر ولایتی با رئیس جمهور عراق



ائتلاف سائرون در حالی خود را برای انتخابات پارلمانی آتی در عراق آماده می‌کند که علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل، طی سفری در ماه گذشته به عراق گفت که ایران اجازه نخواهد داد تا کمونیست‌ها و لیبرال‌ها در عراق به قدرت برسند.

سخنان ولایتی خشم طرفداران ائتلاف سائرون و فعالان جنبش مدنی عراق را برانگیخته است.   

 

 

فائق الشیخ علی یکی از اعضای پارلمان عراق وابسته به جنبش مدنی این کشور در واکنش به اظهارات ولایتی گفت که این سخنان «نه‌ تنها دخالت در امور عراق، بلکه بی‌احترامی به شعور مردم ماست».  

رائد فهمی دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق نیز سخنان ولایتی را دخالت ایران در امور داخلی عراق خوانده و مغایر با قانون اساسی آن دانسته است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More