شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا خواهان نشست اضطراری سازمان ملل در رابطه با بحران ایران شد

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان‌ملل، می‌گوید که واشنگتن خواهان برگزاری نشست اضطراری سازمان ملل متحد برای حمایت از مبارزات مردم ایران در مقابل دیکتاتوری حاکم بر آن‌هاست.

هیلی، سه‌شنبه دوازدهم دی‌ماه، در نشست خبری آغاز سال ۲۰۱۸ خود در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، گفت:

در این نخستین روزهای سال ۲۰۱۸، فوریت امنیت صلح و آزادی، در هیچ‌کجای دنیا، بیش از ایران نیست. هزاران نفر از شهروندان ایرانی در اعتراض به دولت سرکوبگرشان، به خیابان‌ها آمده‌اند. این نشان‌دهنده‌ی شجاعت فوق‌العاده‌ی مردم ایران است که از قدرت صدای خود را در برابر حکومتشان استفاده می‌کنند؛ به‌ویژه باتوجه به این‌که حکومت ایران، تاریخچه‌ای طولانی در کشتار مردم آن کشور دارد که جرأت برزبان آوردن حقیقت را داشته‌اند. بنابراین ما شجاعت قابل‌توجه مردم ایران را تحسین می‌کنیم.

حکومت ایران، فعالانه تلاش می‌کند تا رسانه‌های اجتماعی و دیگر راه‌های ارتباطی ممکن برای شنیده‌شدن صدای شهروندان آن کشور را مسدود کند. بنابراین ما می‌خواهیم به تقویت صدای مردم ایران کمک کنیم. بعضی از شعارهایی که آن‌ها امروز سرداده بودند، از این قرار است:

«این‌همه لشکر آمده، علیه رهبر آمده»

«زندانی سیاسی، آزاد باید گردد»

«استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی»

«نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»

«سوریه‌رو رها کن، فکری به حال ما کن»

«می‌میریم، می‌میریم، ایرانو پس می‌گیریم»

«نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم»

و با اشاره به رهبر جمهوری اسلامی ایران: «سیدعلی حیاکن، مملکتو رها کن»

این‌ها حرف‌های من نیست. این‌ها گفته‌های ایالات متحده آمریکا نیست. این‌ها کلمات مردم شجاع ایران است. حالا حکومت دیکتاتوری ایران می‌کوشد تا همان کاری را بکند که همیشه انجام داده است و آن این است که خواهد گفت این اعتراضات، ازسوی دشمنان ایران برنامه‌ریزی شده است. همه‌ی ما می‌دانیم که چنین ادعایی کاملاً بی‌پایه  است. این اعتراضات، کاملاً خودجوش است و تقریباً در تمام شهرهای ایران. این تصویر واقعی ملتی است که به‌مدت طولانی سرکوب شده و حالا علیه دیکتاتورهای حاکم به‌پا می‌خیزد.   

جامعه‌ی جهانی، نقش مهمی در این رابطه دارد. آزادی‌های مصرّح در منشور جهانی حقوق‌بشر سازمان ملل، در ایران مورد حمله قرار گرفته است. تاکنون ده‌ها نفر کشته شده‌اند. صدها نفر دستگیر شده‌اند. اگر برمبنای تجربه‌ی تاریخی از رفتار حکومت دیکتاتوری ایران قضاوت کنیم، باید انتظار نقض ظالمانه‌تر حقوق‌بشر را در روزهای آینده داشته باشیم.

سازمان ملل متحد باید در روزهای پیش رو، صدای اعتراض خود را در این مورد، بالا ببرد. در روزهای آینده، آمریکا خواهان برگزاری نشست اضطراری سازمان‌ملل برای رسیدگی به اوضاع ایران، هم در نیویورک و هم در شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو خواهد شد. ما نباید سکوت کنیم. مردم ایران فریاد آزادی‌خواهی سر داده‌اند. تمام آزادی‌خواهان جهان باید در کنار آن‌ها بایستند. غفلت جامعه‌ی جهانی در سال ۲۰۰۹ از انجام این وظیفه، خطا بود. نباید این خطا را تکرار کنیم.

مقامات مختلف ایالات متحده‌ی آمریکا از آغاز اعتراضات اخیر در ایران، به حمایت از آن پرداخته‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ترامپ، در روزهای گذشته، چندین توئیت در این رابطه منتشر کرده است.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز روز دوشنبه یازدهم دی‌ماه، در توئیتی نوشته بود: «تا روزی که من و دونالد ترامپ در رهبری دولت آمریکاییم، اجازه نخواهیم داد اشتباهات شرم‌آور گذشته که دیگران در کناری ایستادند و مبارزه و مقاومت قهرمانانه‌ی ملت ایران را مقابل رژیم سرکوبگرشان نادیده گرفتند، تکرار شود».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More