شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا نسبت به لغو دیدار پنس و عباس هشدار داد

 

دو روزپس ازآنکه آمریکا اعلام کرد که  بیت‌المقدس را به پایتختی اسرائیل پذیرفته است، یک مقام کاخ سفید، لغو سفر مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی را «غیرسازنده» خواند و نسبت به آن هشدار داد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر نوشته که این هشدار پس از آن صورت گرفته که یک مقام فلسطینی گفت به مایک پنس خوشامد نخواهند گفت. جبرئیل رجوب، از مقام‌های ارشدحزب فتح و نزدیک به محمود عباس، پس از آنکه آمریکا بیت‌المقدس را پایتخت اسراییل معرفی و از انتقال سفارتش به این شهر خبرداد، از کشورهای عرب خواست که از پذیرش مایک پنس به هنگام سفر به منطقه خودداری کنند.

قرار بود مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، اواخر ماه جاری میلادی دیدار و در پارلمان اسراییل سخنرانی کند.

سفری که پیشتر محمود عباس از آن استقبال کرده بود اما بعد از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر پذیرش بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسراییل، گروه‌های فلسطینی نسبت به آن انتقاد کردند. با این حال محمود عباس هنوز در این زمینه به‌طور مشخص موضع‌گیری نکرده است. وی روز گذشته هشدار داد که آمریکا دیگر نمی‌تواند نقشی در تلاش‌ها برای دستیابی به صلح ایفا کند. محمود عباس همچنین گفت که این تدابیر ملامت بار و غیرقابل قبول عمدا کلیه تلاش های صلح را تضعیف می‌کند. او تاکید کرد که بیت المقدس «پایتخت ابدی کشور فلسطین» است.
 

دونالد ترامپ

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۱۵آذر، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را تایید کرد و رسما بیت المقدس را پایتخت اسرائیل خواند.
این تصمیم آمریکا موجی از نارضایتی و مخالفت را از سوی رهبران کشورهای جهان به دنبال داشت. بسیاری از رهبران کشورهای جهان نسبت به پیامدهای این تصمیم و بالا گرفتن ناآرامی‌ها در این منطقه هشدار دادند.

گروه حماس روز پنجشنبه از گروه‌های فلسطینی خواست از روند مذاکرات صلح با اسرائیل کناره گیری کنند و قیام و «انتفاضه‌ای» جدید علیه اسرائیل آغاز کنند. در همین حال، گروههای فلسطینی خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی «روز خشم» در جمعه شده‌اند. روزگذشته در درگیری‌هایی در نوار غزه روی داد دست‌کم ۳۱ نفر زخمی شدند.
هم‌زمان دولت خودگردان فلسطین، در واکنش به اقدام دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، علیه این کشور به شورای امنیت شکایت کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More