شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا: نیروی هسته‌ای کره شمالی غیر ''قابل تصور'' است

 

یک مقام ارشد نظامی ارتش ایالات متحده گفت: به کارگیری راه حل نظامی دررابطه با تهدیدات موشکی کره شمالی''وحشتناک'' است ، اما اجازه دادن به پیونگ یانگ برای دستیابی به توان حمله‌ موشکی اتمی به آمریکا ''غیر قابل تصور''است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک  نیروی دریایی ارتش ایالات متحده، روز پنجشنبه ۲۶ مرداد در بیجینگ  به خبرنگاران گفت که براساس دستور مستقیم دونالد ترامپ ما در حال توسعه و بررسی گزینه‌های نظامی قابل اعتمادی هستیم که در صورت نیاز بتوانیم در مقابل هرگونه تحرک موشکی کره‌شمالی از آن‌ها استفاده کنیم.

دانفورد در پاسخ به سوالاتی درباره اظهار نظرهای اخیر «استیو بنون»، استراتژیست اصلی ترامپ  که در مصاحبه اخیر خود گفته بود که هیچ راه حل نظامی برای تهدید کره شمالی وجود ندارد سخن می گفت.

«استیو بنون» در این مصاحبه گفته بود: «راه حل نظامی را فراموش کنید». «آیا کسی هست که این اطمینان را داشته باشد که ۱۰ میلیون نفر در سئول ظرف نیم ساعت پس از آغاز این جنگ احتمالی نمی‌میرند؟ من نمی دانم شما از چه چیزی صحبت می کنید، هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.»

ژنرال دانفورد در پکن و در پاسخ به این اظهارات گفت:« در این شکی نیست که بکارگیری راه‌حل نظامی برای این مساله بسیار وحشتناک است.»

ولی در ادامه افزود:«آن چه غیر قابل تصور است، مجوز دادن به کیم جونگ اون ، رهبر کره شمالی برای توسعه موشک‌های بالستیک با کلاهک هسته‌ای است که ایالات متحده آمریکا و منطقه را تهدید می‌کند.»

 

 

دانفورد در پکن با همتای چینی خود «فَنگ فِنگویی»، رئیس ستاد مشترک کارکنان ارتش آزادیبخش خلق چین، دیدار کرده است. او همچنین با «فان چانگلونگ»، معاون کمیساریای مرکزی حزب کمونیست حاکم و «یانگ جیچی»، دیپلمات ارشد چین، ملاقات کرده است.

او در طی مدت یک هفته حضورش در آسیا، از کره جنوبی، ژاپن و چین بازدید کرده است.

 


 

«مون جائه-این» رییس جمهوری کره جنوبی طی سخنانی در سئول، گفت در صورتی‌که کره شمالی به آزمایشات موشکی و هسته‌ای خود پایان دهد آماده است تا فرستاده ویژه‌ای را جهت گفت‌وگو و مذاکره به کره شمالی ارسال کند.

او همچنین در خصوص ترس موجود  در کره جنوبی اعلام کرد که تهدیدات ترامپ  برای بکارگیری "آتش و خشم" بر علیه پیونگ یانگ می تواند  به جنگی واقعی منجر شود. او ادامه داد که : «جنگ دومی در شبه جزیره کره به‌وجود نخواهد آمد»

 

رییس جمهوری کره جنوبی که در یک کنفرانس خبری تلویزیون ملی کره حضور داشت، گفت: "مردم کره با یکدیگر کار کردند تا کشور را پس از ویرانی‌های جنگ کره بازسازی کنند ، ما نمی‌توانیم دوباره همه چیز را به دلیل  جنگی دیگر از دست بدهیم." "من با اطمینان می‌گویم که در شبه جزیره کره  جنگ دیگری رخ نخواهد داد."

دانفورد نیز در پکن به خبرنگاران گفت: "بدون شک هر گونه اقدام نظامی در شبه جزیره کره تنها پس از مشورت با کره جنوبی صورت خواهد گرفت.

دانفورد افزود: "کره جنوبی، متحد ماست و هرآنجه که ما در منطقه انجام می‌دهیم در جهت ثبات این اتحاد خواهد بود."

این سخنان ریاست جمهوری کره جنوبی در راستای درگیری‌های لفظی میان  کره‌شمالی و آمریکا و در رابطه با تهدید‌های موشکی کره‌شمالی، نسبت به جزیره گوام در اقیانوس آرام  مطرح می‌شود.

در روزهای اخیر هر دوطرف مناقشه آمادگی خود را برای حل این بحران اعلام کرده‌اند و پیشنهاداتی را در این راستا مطرح می‌کنند.

پس از آن که رسانه‌های رسمی کره شمالی اعلام کردند که رهبراین کشور دستوری فوری مبنی بر شلیک موشک به جزیره گوام را نخواهد داد.  ترامپ طی توییتی گفت که «کیم جونگ اون» رهبر کره ‌شمالی تصمیم عاقلانه‌ای گرفته است. او همچنین گفت «هر انتخاب دیگری فاجعه بار و ناپذیرفتنی است.»

هفته آینده مانور سالانه و مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی که همواره باعث خشم کره شمالی بوده ، برگزار می‌شود و این موضوع می‌تواند روند دیپلماسی در این شبه جزیره را کندتر کند.  

علیرغم تلاش‌های کره جنوبی جهت ایجاد پیوند میان دو کره ، این تلاش‌ها به دلیل تهدیدات و آزمایشات موشکی کره‌شمالی ، بخصوص در چند ماه گذشته همواره عقیم مانده است.

«مون» گفت: « گفت‌وگو میان دو کره می‌بایست آغاز شود ولی ما در این رابطه عجله‌ای نداریم.» او گفت: « به باور من زمان زیادی برای غلبه  بر یک دهه ارتباطات قطع شده و آغازگفت و گو لازم است."

«مون» گفت که واشنگتن و سئول بر سر مشکلات هسته‌ای کره شمالی ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته و بر ایجاد فشار‌ها و تحریم‌های بیشتر بر روی کره‌شمالی برای کنترل و متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور اتحاد نظر دارند.

او معتقد است که کلمات تند به کار رفته از سوی ترامپ لزوما به معنای تمایل آمریکا به برخورد مستقیم نظامی نیست.

تهدیدات کره شمالی علیه گوام و توانایی‌های موشکی پیشرفته آن، که با دو آزمایش موشک بالستیک در ماه ژوئیه به اثبات رسید، باعث افزایش نگرانی‌های امنیتی در میان بسیاری در کره جنوبی شده است  که در صورت دسترسی کره شمالی به موشک‌های قاره‌پیمای کاربردی ، آمریکا در صورت بروز جنگ در شبه جزیره کره  روابط تجاریش با کره جنوبی را متوقف کند.

آزمایشات موشکی انجام شده در کره شمالی نشان داد که این کشور فاصله چندانی از دسترسی به موشک‌هایی که بتوانند هر نقطه از دنیا را مورد هدف قرار دهند ندارد.

«مون» گفت:«من فکر می‌کنم کره ‌شمالی در حال تکمیل موشک‌های بالستیکی خود است تا با نصب کلاهک هسته‌ای بر روی آن ، بتواند از آن بعنوان خط قرمزی برای خود استفاده کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More