شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تهدید کره شمالی درباره حمله موشکی به گوام، پس از هشدار ترامپ

چند ساعت پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهورآمریکا، اعلام کرده بود که هرگونه تهدید علیه آمریکا از سوی کره شمالی با «آتش و خشم» مواجه خواهد شد، کره شمالی روز چهارشنبه ۱۸ مرداد اعلام کرد که کشورش به دنبال حمله موشکی به محدوده‌ی جزیره آمریکایی گوام دراقیانوس آرام است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، افزایش شدید تنش‌ها میان آمریکا و کره شمالی نوسانات بازارها را به‌همراه داشته است. از سوی دیگر مقامات و تحلیل گران آمریکا هشدار دادند که آمریکا باید از وارد شدن به جنگ لفظی با کره شمالی، خودداری کند.

پیونگ یانگ می‌گوید: «به‌دقت برنامه حمله به گوام را بررسی می کند. گوام دارای  ۱۶۳۰۰۰ نفر جمعیت وهمچنین یک پایگاه نظامی آمریکایی است که شامل بخش زیردریایی، پایگاه هوایی و یک گارد ساحلی است.»

یک سخنگوی ارتش کره شمالی در بیانیه ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور (KCNA) منتشر شده است، گفت به محض اینکه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تصمیم بگیرد، این طرح هر لحظه ممکن است به اجرا دربیاید.

ادی کالوو، استاندار گوام، ضمن رد هرگونه تهدید از سوی کره شمالی گفت که این جزیره از لحاظ استراتژیک برای دفاع از «هر گونه حمله احتمالی» آماده است. او در ادامه گفت که با کاخ سفید در ارتباط بوده و هیچ تغییری در میزان  تهدید‌ها صورت نگرفته است.

کره شمالی از سوی دیگر ایالات متحده را به طراحی جنگی متهم‌کرد که «قابل  پیشگیری» است و در بیانیه دیگری اعلام کرد که هر‌گونه برنامه‌ریزی برای انجام این کار با یک «جنگ تمام عیار» از سوی کره شمالی مواجه خواهد‌ شد و تمام مواضع نظامی آمریکا را از جمله آنهایی که در خاک آمریکا هستند از بین خواهد برد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه ۱۷ مرداد، در گفتگو با خبرنگاران در نیو جرسی، با لحنی تند کره شمالی را تهدید کرد. او هشدار داد: « به نفع کره شمالی است که آمریکا را بیش از این تهدید نکند، زیرا هرگونه اقدام از سوی کره شمالی با آتش و خشمی روبرو خواهد شد، که تا کنون دنیا به خود ندیده است.»  

کره شمالی هرگز برنامه‌های خود را برای توسعه برنامه‌های هسته ای خود به منظور هدف قرادر دادن آمریکا پنهان نکرده است و تا کنون هرگونه پیشنهاد برای گفتگو در این زمینه را رد کرده است.

واشنگتن ضمن اعلام آمادگی نظامی برای  توقف برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی، گفته است ترجیح می دهد برای مقابله با این مسأله از راه‌های دیپلماتیک جهانی، از جمله تحریم‌ها استفاده کند. شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه ۱۴ مرداد تحریم های جدیدی راعلیه کره شمالی را به اجرا گذاشت.

به دنبال وضع تحریم های جدید سازمان ملل، آمریکا و چین روز یکشنبه ۱۵ مرداد، فشارهای جدیدی را به این کشور وارد کردند تا برنامه‌ی موشکی خود را متوقف کند. تحریم‌های جدید سازمان ملل می‌تواند سالانه یک میلیارد دلار به اقتصاد کره شمالی ضرر برساند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More