شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا و اروپا از ایران خواستند امکان بازرسی کامل از سایت‌های هسته‌ای خود را فراهم کند

آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم پاسخگویی ایران در ارتباط با ذرات هسته‌ای کشف شده در سایت‌های مختلف این کشور، از جمهوری اسلامی خواستند امکان بازرسی کامل را برای آژانس فراهم کرده و به تعهدات خود در برجام بازگردد.

آمریکا در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد نظارت بر فعالیت‌های ایران از طرف آژانس بر اساس توافق این سازمان با ایران باید ادامه یابد وگرنه این خطر وجود دارد که مذاکرات برای احیای برجام تضعیف شود

لوییس‌ بونو، کاردار آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی این بیانیه با اشاره به اینکه در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای با ایران «در حال پیشرفت» است. گفت که در عین حال کارهای بسیاری باقی ‌مانده و برای انجام آنها نیاز به اعتمادسازی در واشینگتن، تهران و سایر کشورها است.  

این بیانیه افزود: اقدامات ایران در محدود کردن نظارت آژانس، از جمله بازرسی‌های عنوان شده در پروتکل الحاقی، کار را برای «برقراری دوباره یک دیپلماسی عملگرایانه» سخت تر می‌کند.

بیانیه آمریکا از جمهوری اسلامی «موکدا» خواست از هر اقدامی که مانع از جمع‌آوری اطلاعات لازم از سوی آژانس شود خودداری کند.

این بیانیه همچین از ایران خواست از انجام اقدام‌های فراتر از محدودیت‌های عنوان شده در برجام پرهیز کرده و به انجام کلیه تعهدات خود در این توافق بازگردد.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی وین نیز در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدامات مغایر برجام از سوی ایران، از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی به شدت ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده این اقدام حکومت ایران دسترسی و نظارت آژانس به سایت‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای تهران را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اتحادیه اروپا همچنین گفت: ایران درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش اظهارنامه‌های به روز ارائه نداده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان دسترسی‌های فراتر ذیل پروتکل الحاقی را نداشته است.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا، آژانس از بخشی مهم اطلاعاتش درباره فعالیت ایران در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای از جمله تحقیق و توسعه درباره سانتریفیوژهای پیشرفته محروم شده است.

اتحادیه اروپا تاکید کرد که تصمیم ایران در کاهش دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توانایی این نهاد برای تایید صلح‌آمیز بودن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More