شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آکادمی علوم آمریکا: آلودگی هوا مردم را خنگ می‌کند

 

تحقیق تازه‌ای که در آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده، خبر می‌دهد که آلودگی هوا، تاثیر مخرب گسترده‌ای بر کاهش توان ذهنی انسان دارد تا بدان‌جا که آلودگی هوا می‌تواند معادل یک سال کامل تحصیل را از توان مغز آدمی بکاهد و این آلودگی بیش از همه بر کاهش یادگیری زبان و ریاضی موثر است.

این تحقیق می‌گوید هرچه مردمان بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار گیرند، هوش‌شان بیشتر آسیب می‌بیند و مقدم بر همه توان یادگیری و استفاده از زبان آسیب می‌بیند و پس از آن، عملکرد مغز در ریاضی کاهش می‌یابد.

در این روند، مغز مردان بیشتر از زنان آسیب می‌بیند و هرچه افراد مسن‌تر باشند، آسیب بیشتری را تحمل می‌کنند.

 

 

بااین‌حال، دانشمندان شاهد آسیب‌ها در مغز تمامی گروه‌های سنی و تمامی جنسیت‌ها بوده‌اند و نتیجه گرفته‌اند که آسیب‌های آلودگی هوا بر مغز انسان، عمومی است.

همچنین بر اساس این این تحقیق، دانش‌آموزانی که در روزهایی با آلودگی هوای شدید امتحان می‌دهند، به‌خاطر آلودگی هوا نتایج بدتری را شاهد خواهند بود.

این تحقیق بر روی ساکنان کشور چین تمرکز داشته است، اما با توجه به اینکه ۹۶ درصد مردمان زمین، در معرض آلودگی هوا قرار دارند، داده‌های آن را می‌توان موثر بر تمامی تمدن بشر در نظر گرفت.

پیشتر مشخص شده بود که آلودگی هوا علاوه بر آسیب بر سلامت فیزیکی انسان، بر مغز هم تاثیرگذار است.

ژیی چِن (Xi Chen) عضو این تیم تحقیقاتی و از مرکز سلامت عمومی دانشگاه پزشکی ییل به گاردین گفت، درست است که آلودگی هوا معادل یک سال تحصیل را از توان مغزی آدم می‌کاهد، «ولی حالا می‌دانیم که بیشتر از همه، آلودگی هوا بر افراد مسن‌تر تاثیرگذار است، به‌خصوص افرادی که دست کم ۶۴ ساله باشند و بیشتر ازهمه بر مردان تاثیر دارد و همچنین بیشترین تاثیر بر افرادی است که تحصیلات چندانی ندارند. اگر بر این بخش جامعه متمرکز شویم، آلودگی هوا تا چند سال تحصیل را از توان مغزاین افراد کاسته است.»

در این تحقیق، تاثیرگذاری آلودگی هوا بر ۲۲ هزار نفر بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بررسی شده است. همچنین نتایج عملکرد مغز در کنار آزمایش‌هایی قرار گرفته‌اند که مقداری دی اکسید نیتروژن و دی اکسید سولفور را در بدن افراد مشخص کرده است.

تخمین سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که هر سال هفت میلیون نفر به‌خاطر آلودگی هوا می‌میرند.

بر اساس تحقیق‌های معاصر، آلودگی هوا می‌تواند به آسیب‌های جدی در سلامت روان کودکان منتهی شود و افراد مبتلا به بیماری‌های روانی بیشتر از بقیه به دلیل آلودگی هوا در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More