شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتحادیه‌ی اروپا: همه‌ی طرف‌ها به توافق هسته‌ای ایران پای‌بند بوده‌اند

 

اتحادیه‌ی اروپا، روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد اعلام کرد که همه‌ی طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران، نسبت‌به این توافق، متعهد بوده‌اند. این در حالی است که ایران، آمریکا را به‌خاطر وضع تحریم‌های جدید، متهم به نقض تعهدات خود کرده است.

به گزارش وب‌سایت خبری-تحلیلی المانیتور، ایران می‌گوید تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، برخلاف تعهدات امریکا در توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی است؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بارها تهدید به کنار گذاشتن آن کرده است.

کاترین ری، یک سخنگوی فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، در یک نشست خبری در بروکسل گفت: «ما فکر می‌کنیم که تا این لحظه، همه‌ی طرف‌های توافق هسته‌ای ایران، به تعهدات خود در این توافق، پای‌بند بوده‌اند».

ری در رابطه با اتهامات مطرح‌شده ازسوی ایران در مورد نقض برجام ازسوی آمریکا گفت: «ما انتظار داریم که همه‌ی طرف‌ها، همچنان به تعهدات خود پای‌بند بمانند».

ری این اظهارات را با استناد به جلسه‌ای که در تاریخ ۳۰ تیر در وین میان نمایندگان ایران و دیگر طرف‌های توافق و به ریاست موگرینی برگزار شد، بیان کرد. دفتر فدریکا موگرینی، در همان زمان، پس از برگزاری «نشست کمیسیون مشترک برجام»، بیانیه‌ای صادر کرده بود که در آن آمده بود که همه‌ی طرف‌های توافق هسته‌ای ایران، تأیید کرده‌اند که همچنان به تعهدات خود نسبت‌به توافق هسته‌ای پای‌بندند. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، در آن بیانیه، بر لزوم تعهد همه‌ی طرف‌ها نسبت‌به این توافق و اجرای مفاد آن، در فضایی سازنده، تأکید کرده بود.  

کاترین ری، امروز در ادامه‌ی سخنانش گفت که این کمیسیون، اتهامات ایران علیه امریکا را به‌دقت مورد بررسی قرار داده است.

به دنبال توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، واشنگتن و اتحادیه‌ی اروپا، تحریم‌های مربوط‌به برنامه‌ی هسته‌ای ایران -که غرب معتقد بود برای اهداف نظامی است و ایران آن را صلح‌آمیز می‌دانست- را لغو کردند. فدریکا موگرینی، هم اکنون برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، که در انتخابات ریاست جمهوری اردی‌بهشت‌ماه امسال دوباره انتخاب شد، در تهران است.

کشورهای اتحادیه‌ی اروپا که توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرده‌اند، یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان، بر لزوم پای‌بندی به این توافق، تأکید دارند و از دولت دونالد ترامپ برای تهدید به کنار گذاشتن آن، انتقاد کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More