شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتحادیه اروپا مقام‌های ارشد روسیه را در ارتباط با مسمومیت الکسی ناوالنی تحریم کرد

اتحادیه اروپا و همچنین بریتانیا روز پنجشنبه شماری از مقام‌های ارشد دولت روسیه را در ارتباط با مسمومیت الکسی ناوالنی،‌ منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین، تحریم کردند؛ روسیه این تصمیم را «غیردوستانه» خواند و از آن انتقاد کرد.

با پیگیری‌های آلمان و فرانسه سرانجام اعضای اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۴ مهر تحریم شش مقام ارشد روسیه و یک پژوهشگاه دولتی این کشور را مشمول تحریم کردند.

بریتانیا نیز با آنکه از اتحادیه اروپا خارج شده اعلام کرد با این تحریم‌ها همراهی خواهد کرد.

شش مقامی که مشمول تحریم شده‌اند شامل آندره‌ی یارین، رییس سیاست‌گذاری ریاست جمهوری، سرگئی کیرینکو، معاون اول رییس کارکنان ریاست جمهوری، سرگئی منیایلو، نماینده ویژه پوتین در امور سیبری، الکساندر بورتنیکوف، مدیر سرویس امنیت فدرال، و دو معاون وزیر دفاع هستند.

علاوه بر این افراد، موسسه دولتی تحقیقات علمی شیمی و فناوری آلی روسیه (GosNIIOKhT) نیز که به گفته اروپا، عامل تولید نوویچوک و سایر سلاح‌های شیمیایی است نیز مشمول تحریم شده است.

دیمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین، تحریم‌های اتحادیه اروپا را «غیردوستانه» خواند و گفت این موضوع موجب آسیب به روابط اروپا و روسیه می‌شود.

این تحریم‌ها شامل محدودیت سفر و توقیف اموال این مقام‌های روسیه خواهد بود.

الکی ناوالنی، فعال سیاسی ۴۴ ساله و منتقد سرشناس پوتین، هنگام سفر هوایی از سیبری به سوی مسکو به طرز مشکوکی مسموم شد.

او که به اغما رفته بود برای مداوا به «بیمارستان شاریته» آلمان منتقل شد. ناوالنی پس از پس از بهبودی اعلام کرد پوتین را مسئول مسمومیت خود می‌داند و برای ادامه فعالیت‌هایش به روسیه باز خواهد گشت.

آلمان، فرانسه و سوئد پیشتر اعلام کرده بودند که با بررسی معاینات پزشکی ناوالنی به این نتیجه رسیده‌اند که او با عامل اعصاب «نوویچوک» مسموم شده است.

گازهای عصبی و گروه مواد شیمیایی موسوم به نوویچوک موادی از «کولین‌استراز» هستند که در سال ۲۰۱۷ میلادی هم از آن برای مسموم کردن سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در بریتانیا،‌ استفاده شده بود.

آمریکا و برخی مقام‌های کشورهای اروپایی اخیرا بارها از دولت روسیه خواسته بودند ضمن شفاف‌سازی، در این زمینه تحقیقات مستقلی انجام دهد.

کرملین دست داشتن در مسمویت ناوالنی را رد می‌کند.

تحریم‌های اروپا از روز پنجشنبه اجرایی می‌شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More