شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازداشت‌های فله‌ای و خشونت‌بار هواداران ناوالنی در دومین هفته تظاهرات روسیه

 

در جریان تظاهرات هواداران الکسی ناوالنی، منتقد زندانی ولادیمیر پوتین، روز یکشنبه هزاران نفر در شهرهای مختلف روسیه به طور خشونت‌آمیز بازداشت شدند.

گروه دیدبان اعتراض‌ها (OVD) شمار بازداشت‌شدگان در ۸۲ شهر روسیه را تا غروب یکشنبه دست‌کم پنج هزار و ۱۷ نفر اعلام کرد.

اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه نیز گفته است دست‌کم ۳۵ روزنامه‌نگار روز یکشنبه بازداشت شدند.

بیشترین سرکوب معترضان در مسکو صورت گرفت و تعداد دستگیرشدگان در پایتخت روسیه به هزار و ۱۶۷ نفر رسید. یولیا ناوالنیا، همسر الکسی ناوالنی، نیز یکی از بازداشت‌شدگان مسکو بود. او در تظاهرات هفته گذشته نیز بازداشت شده بود.

همچنین روز یکشنبه در سن پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه، ۸۶۲ معترض و در کراسنویارسک، شهر بزرگی در سیبری، ۱۹۴ تظاهرکننده بازداشت شدند.

علاوه بر بازداشت‌های گسترده، پلیس روسیه مراکز بسیاری از شهرهای این کشور از جمله مسکو را به روی معترضان مسدود کرد.

همچنین در مسکو که روز یکشنبه با لایه‌ای از برف پوشیده شده بود، حضور نیروهای پلیس ضدشورش با سپرها و باتوم‌هایشان بسیار چشمگیر بود.

پلیس مسکو از دو روز پیش هشدار داده بود که چندین ایستگاه متروی پایتخت و همچنین مسیرهای منتهی به مرکز شهر و کاخ کرملین را بر روی تظاهرکنندگان می‌بندد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسدود بودن تقریبا تمامی خیابان‌های مرکز شهر موجب شد که تظاهرکنندگان در آخرین لحظات از طریق شبکه‌های اجتماعی مسیر تظاهرات را تغییر دهند.

معترضان در مسکو ابتدا قصد داشتند مقابل دفتر اداری کاخ کرملین و مقابل مقر سازمان اطلاعاتی روسیه (ک‌گ‌ب سابق) که هنگام فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ معترضان مجسمه بنیانگذار آن را پایین کشیدند، تظاهرات کنند.

اما بعدا به سمت زندان «ماتروسکایا تیشینا» حرکت کردند که محل نگهداری الکسی ناوالنی است. با این حال بسیاری از آنان موفق نشدند که به مقابل این زندان برسند.

«پوتین دزد است» و «آزادی» از شعارهای تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف روسیه بود. در پایان روز یکشنبه نیز تیم متحدان ناوالنی در تلگرام از هواداران او خواستند که روز سه‌شنبه مقابل دادگاهی که قرار است ناوالنی را محاکمه کند حاضر شوند.

ناوالنی ۲۸ دی‌ماه بلافاصله پس از بازگشت به روسیه، در فرودگاه مسکو بازداشت و به نقض آزادی مشروط متهم شد؛ اتهامی که مجازات آن تا سه سال و نیم زندان است.

این رهبر ۴۴ ساله مخالفان پوتین تابستان گذشته با یک سم اعصاب مسموم شد و برای مداوا به آلمان انتقال یافت. ناوالنی دولت پوتین را مسئول مسمومیت خود می‌داند، اما کرملین این اتهام را رد می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More