شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احتمال شکایت ایران از عراق به دلیل آتش‌سوزی هور‌العظیم

 

وحید حاجی علیخانی معاون دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در خوزستان گفت در صورتی که آتش‌سوزی هورالعظیم عمدی باشد و مستنداتی در دست داشته باشیم و به وزارت خارجه ارائه کنیم، وزارت خارجه می‌تواند در این خصوص علیه کشور عراق شکایت کند.

او  ضمن  بیان این که «پس از مهار آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، مجددا آتش‌سوزی رخ داده است»،  از مقام‌های مسئول تقاضا کرد اگر مستنداتی در خصوص عمدی بودن این آتش‌سوزی وجود دارد، به وزارت خارجه اعلام شود.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست روز یکشنبه ۷ مرداد گفته بود دود حریق هورالعظیم، اهواز را کاملا درگیر کرده است.

به گفته وی «این بحران تنها متعلق به مدیریت بحران یا حفاظت محیط زیست خوزستان نیست زیرا این مشکل در یک کشور خارجی رخ داده و همه دستگاه‌ها باید در مهار این آتش سوزی کمک کنند.»

او با بیان این که «وجود گاز متان و ترکیبات آلی می‌تواند شرایط محیط را برای آتش سوزی مجدد مهیا کند» گفت که «اولین و بهترین راه حل برای مهار آتش سوزی، رهاسازی آب در بخش عراقی تالاب هورالعظیم است که این موضوع به میزان ذخیره آب بستگی دارد.»

در همین حال در پی شعله ور شدن دوباره آتش در هور العظیم (هور الهویزه) وزارت منابع آب عراق خواهان کمک‌های بین المللی این تالاب شد.

آتش سوزی بخش‌هایی از تالاب هور العظیم از اواخر تیر ماه ابتدا در ۱۰ کیلومتری داخل خاک عراق آغاز و سپس به بخش ایران هم کشیده شد. در مدت نزدیک به ۱۰ روز آتش در بخش ایران فروکش کرد اما در قسمت خاک عراق هنوز آتش سوزی ادامه دارد.

خشک شدن  تالاب هورالعظیم باعث افزایش توفان‌های ریزگردی در ایران و عراق شده و با گرد و غبار در خوزستان را به ۲۱ برابر حد مجاز رسانده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More