شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه اعتراضات در بغداد؛ افزایش شمار کشته‌ها و زخمی‌ها 

در حالی که مسئولان دولت عراق در جهت یافتن راهی برای پایان دادن به اعتراض‌های سراسری‌اند،‌ اما به گزارش رسانه‌ها ی بین‌المللی تاکنون این اعتراضات بیش از ۱۱۰کشته و شش هزار  زخمی  به جا گذاشته است.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه به نقل از ارتش عراق گزارش داد كه یكی از نیروهای  وزارت كشور هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده است.

شب قبل از این درگیری‌ها، در جریان اعتراضات  ۱۵ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

در حالی که برهم صالح،‌ رییس‌جمهوری عراق، پیشتر گفته بود «مسئولان ریختن خون عراقی‌ها را مجازات خواهیم کرد»، خبرنگاران رویترز می‌گویند شاهد ادامه شلیک تک‌تیراندازان به جمعیت معترض از پشت‌بام‌ها بوده‌اند. 

معترضان می‌گویند، به دلیل ازدحام جمعیت خیابان‌ها بسته شده‌ و آمبولانس‌ها نمی‌توانستند به قربانیان برسند.

معترضان که خواستار تغییر دولت و پایان دادن به فسادند در روزهای گذشته با نیروهای امنیتی درگیر شدند. ضعف خدمات‌ عمومی و آمار بالای بی‌کاری، به ویژه در میان جوانان و دانش‌آموخته‌گان دانشگاهی، از دیگر مسایل مورد اعتراض معترضان بوده است.

عمده این درگیری‌ها و اعتراضات در بغداد و جنوب کشور اتفاق افتاده است. با این حال، در برخی دیگر از مناطق آرامش حاکم شده است. 

در همین زمینه، رسانه‌های دولتی عراق گزارش دادند که منطقه تحت محفاظت موسوم به «سبز» در بغداد، پس از پنج روز قطع کامل تردد دوباره بازگشایی شده است. این منطقه محل استقرار ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه کشورهای خارجی است که هم‌زمان با تظاهرات اعتراضی با ممنوعیت تردد مواجه شد.

از سوی دیگر، این ناآرامی‌ها، بهای نفت را نیز در روز سه‌شنبه دچار تغییر کرد. رویترز نوشته علاوه بر این ناآرامی‌ها در عراق، عوامل دیگری از جمله تحریم‌های واشنگتن علیه شرکت‌های چینی و ناآرامی‌ها در اکوادور باعث صعود قیمت نفت در ساعات ابتدایی این روز بوده است.

دولت عادل المهدی، نخست‌وزیر عراق، روز یک‌شنبه ۱۴ مهرماه، به منظور کاهش تنش‌ها و جلب نظر معترضان، اعلام کرد برخی از طرح‌های اصلاحی یا رفاهی، از جمله طرح واگذاری زمین به نیازمندان، در دستور کار قرار گرفته است. با این حال اعتراضات هنوز ادامه دارد.


تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More