شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارائه مدارک مربوط به دخالت روسیه در انتخابات امریکا به سنا

روز دوشنبه هجدهم اردیبهشت ماه دو مقام‌های ارشد دولت باراک اوباما با حضور در جلسه سنا درباره نقش روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا به سوالات اعضای یک کمیته سنای آمریکا پاسخ دادند و همزمان اطلاعات خود درباره اتهام های مربوط به  «دخالت های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» را در اختیار نمایندگان گذاشتند.

سالی ییتز، معاون وزیر دادگستری کابینه اوباما، و جیمز کلپر، که دردولت پیشین ریاست دستگاه های امنیتی آمریکا را عهده دار بود در کمیته قضایی سنا حاضر شدند. سالی ییتز گفت: او دو بار به طور شخصی و یک‌بار نیز در تماس تلفنی، به شورای حقوقی کاخ سفید در مورد تماس های مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی آقای ترامپ با سفیر روسیه، هشدار داده بود که وی ممکن است از سوی روسیه مورد اخاذی قرار گیرد. در جلسه سنا خانم ییتس در واکنش به این سؤال که آیا مدرکی وجود دارد که رابطه میان تیم ترامپ و دولت روسیه را ثابت کند، گفت از آنجا که پاسخ به این سؤال لازمه افشای اطلاعات محرمانه است به آن جواب نخواهد داد.

در پی مناقشه بر سر  ماجرای ملاقات ژنرال فلین با سفیر روسیه، و انتشار اخبار مربوط به آن در رسانه‌ها، دولت دونالد ترامپ تلاش کرد تا بخشی از تقصیر را به گردن دولت آقای اوباما بیندازد. شان اسپایسر روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که این دولت پیشین آمریکا بود که صلاحیت امنیتی آقای فلین را تایید کرده بود. آقای ترامپ هم در توییتی از سابقه کاری آقای فلین در دولت باراک اوباما نوشت.

با این حال روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، در جمع خبرنگاران تائید کرد که باراک اوباما، شخصا، در گفت‌وگوی خود با دونالد ترامپ در مورد آقای فلین هشدار داده بود.

باراک اوباما در سال ۲۰۱۴ میلادی آقای فلین را از ریاست دستگاه امنیتی دفاعی آمریکا کنار گذاشته بود. ژنرال فلین هم پس از آن از منتقدان سرسخت سیاست های دولت آقای اوباما به خصوص در امور مربوط به سوریه شده بود.

دونالد ترامپ در اواسط ماه فوریه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، را بدلیل آنکه به مایک پنس معاون رییس جمهوری دروغ گفته بود برکنار کرد.

انتشار گزارش‌ها و انجام تحقیقات در مورد اتهام‌های مربوط به «دخالت‌های روسیه» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از زمان پیروزی آقای ترامپ و روزهای آغازین دولت تازه در جریان بوده‌ و به نگرانی هایی در این زمینه دامن زده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، این اتهامات را بهانه دمکرات ها برای شکستشان در انتخابات خواند و رقبای سیاسی خود را متهم کرد که قصد دارند با پرداخت به «داستان‌های جعلی» روسیه، ریاست‌جمهوری او را زیر سوال ببرند.

پس از جنجال های فراوان درخصوص ارتباط نزدیکان دولت ترامپ به روسیه، سرانجام آقای ترامپ در دی‌ماه گذشته گزارش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده را پذیرفت و گفت ممکن است اقدامی در پاسخ به حملات مسکو انجام دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More