شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: ۹۰ میلیون آمریکایی به صورت زودهنگام رای دادند

خبرگزاری رویترز به استناد اطلاعات رسمی گزارش داد که تا روز شنبه دهم آبان ماه و درحالی که سه روز تا پایان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باقی است، ۹۰ میلیون آمریکایی به صورت زودهنگام در انتخابات رای داده‌اند.

در همین حال دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و جو بایدن، رقیب دموکرات او، هنوز در سراسر کشور کارزارهای انتخاباتی خود را ادامه می‌دهند. آمار افرادی که تاکنون رای داده‌اند، حدود ۶۵ درصد کل رای‌دهندگان در سال ۲۰۱۶ است و نشانه علاقه شدید آمریکایی‌ها به سرنوشت این رقابت انتخاباتی است. رقابتی که تا پایان آن تنها سه روز باقی مانده است.

نگرانی درباره گسترش ویروس کرونا در مکان‌های شلوغ رای‌گیری روز انتخابات باعث افزایش تعداد افرادی شده که از طریق پست رای داده یا به مکان‌های رای‌گیری زودهنگام اولیه مراجعه می‌کنند.

نیویورک‌تایمز، روز شنبه در گزارشی نوشت که تاکنون حدود ۵۰ میلیون آمریکایی از طریق پستی رای داده‌اند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در سطح ملی، دونالد ترامپ از جو بایدن عقب است، اما رقابت دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ایالت‌هایی که «زمین نبرد» محسوب می‌شوند و رای آنها تعیین‌کننده است، بسیار نزدیک است.

ترامپ بارها گفته است که خطر تقلب در رای گیری وجود دارد و حتی اخیرا گفت که فقط نتایجی که در شب انتخابات آماده است، باید شمارش شود. کارزار انتخاباتی او نیز در اقدامات قانونی گسترده‌ای تلاش کرد که آرای غیابی را محدود کند.

در مقابل جو بایدن، کاندیدای دموکرات انتخابات در یک تجمع انتخاباتی که در میشیگان برگزار شد، گفت: «من اهمیتی نمی‌دهم که دونالد ترامپ چقدر تلاش می‌کند. اینجا هیچ امکانی وجود ندارد - بگذارید تکرار کنم – او هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد تا از رای دادن این مردم به تعداد زیاد و پس گرفتن این دموکراسی جلوگیری کنند.»

ترامپ نیز روز شنبه چهار کارزار انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا -که یکی از زمین‌های نبرد است- برگزار کرد. ترامپ قبل از رفتن به یک گردهمایی در باتلر، گفت: «اگر ما پنسیلوانیا را برنده شویم ، دیگر کار تمام خواهد شد.»

دونالد ترامپ، همچنین در سخنرانی ایالت پنسیلوانیا گفت که: «ما یک جنبش، یک مردم، یک خانواده و یک ملت شکوهمند تحت قدرت خدا هستیم تا با مردم بی‌نظیر پنسیلوانیا، دوباره عظمت را به آمریکا برگردانیم.»

این در حالی است که مقامات در چندین ایالت، از جمله پنسیلوانیا و ویسکانسین، می‌گویند ممکن است که شمارش همه برگه‌های رای چند روز طول بکشد، که در نتیجه می‌تواند تا روزها موجب سردرگمی و عدم اطمینان شود. از طرفی یک قاضی فدرال در تگزاس نیز جلسه دادرسی اضطراری تشکیل خواهد داد تا تصمیم بگیرد که آیا اجازه مقامات هوستون برای حضور با اتومبیل در محل رای‌گیری قانونی بوده است یا نه.

جمهوری خواهان می‌خواهند بیش از ۱۰۰ هزار رای در منطقه هریس که متمایل به دموکرات‌ها است، باطل شود.

انتخابات آمریکا حاشیه‌های جالبی هم دارد. در مناطق مختلف، علاوه بر اینکه رای‌دهندگان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری نظر خود را اعلام می‌کنند، باید درباره برخی مسائل منطقه‌ای هم تصمیم بگیرند. از جمله مواردی که رای‌دهندگان شهر واشنگتن‌دی‌سی در کنار انتخابات ریاست‌جمهوری درباره آن تصمیم‌گیری خواهند کرد استفاده از برخی گیاهان روانگردان مانند قارچ‌های آیاهواسکا و سیلوسایبین است. اگر رای‌دهندگان تصویب کنند، استفاده از این گیاهان روانگردان دیگر در این شهر جرم نخواهد بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More