شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اربیل: هیچ توافقی با بغداد امضا نکردیم  و جنگ 'فاجعه‌آمیز' خواهد بود

 

دولت محلی اقلیم کردستان عراق، روز پنج‌شنبه یازدهم آبان‌، با انتشار بیانیه‌ای، گفته که تاکنون به هیچ توافقی با دولت بغداد دست نیافته است و تأکید کرده که جنگ میان پیشمرگه‌ها و نیروهای عراقی برای همه «فاجعه‌آمیز» خواهد بود.

به گزارش تلویزیون سومریه‌نیوز، در بیانیه دولت کردستان آمده است: "حیدر العبادی نخست وزیر عراق، روز گذشته گفته است که اربیل از توافق امضا شده بین ارتش عراق و وزارت پیشمرگه، عقب‌نشینی کرده است؛ این در حالی است که هیچ توافقی میان این دو امضا نشده است".

این بیانیه افزود:"یک پیشنویس توافق از سوی هیئت نظامی دولتی ارائه شد و در روز بعد پیشنویس دیگری که با اولی فرق داشت، تقدیم هیات کردستانی شد، ما پاسخ‌های خود درباره هر دو پیشنویس، را ارائه دادیم".

بیانیه دولت اقلیم کردستان، در ادامه گفته است: "بارها آمادگی خود را برای انجام مذاکرات با دولت فدرال بر اساس قانون اساسی، اعلام کردیم اما پاسخ بغداد، معمولا این دعوت را رد می‌کن".

مقامات اقلیم کردستان عراق با تأکید بر این که آنها موافق صلح میان اربیل و بغداد هستند، بر  دست‌یابی به حق خود در چارچوب قانون اساسی عراق تأکید کرده و هشدار دادند  که "رفتن به سمت جنگ، یک فاجعه برای همه عراقی‌ها خواهد بود".

از سوی دیگر ارتش عراق، می‌گوید: "اقلیم کردستان  و هیات مذاکره‌کننده آنها شامگاه سه‌شنبه گذشته به طور کامل پیش‌نویس توافق انجام شده را که نتیجه مذاکرات هیات فدرال و نمایندگان اقلیم کردستان بود، کنار گذاشت".

فرماندهی مشترک عملیات ارتش عراق روز گذشته همچنین با انتشار بیانیه‌ای ضمن متهم کردن نیروهای پیشمرگه به "خیانت" و تلاش برای کشتن نظامیان دولتی، اعلام کرده که "اقلیم کردستان همزمان با مذاکرات، در حال ساختن مواضع و جابجا کردن نیروهایش اس".

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More