شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش فرانسه دو خبرنگار افشاگر اسناد محرمانه مرتبط با جنگ یمن را دادگاهی کرد

دو خبرنگار در پی افشای اطلاعات مربوط به استفاده از سلا‌ح‌های فرانسوی در جنگ یمن از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، به جرم «افشای اسرار نظامی ملی» فرانسه به دادگاه احضار شدند.

تحقیقات قضایی در این زمینه پس از آن آغاز شد که وزارت ارتش فرانسه از وب‌سایت «دیسکلوز» و خبرنگاران آن به دادگاه شکایت کرد.

چندی پیش، جفری لیولسی و متیاس دتل دو خبرنگار وب‌سایت دیسکلوز از اسرار نظامی فرانسه در زمینه سلاح‌های نظامی این کشور در جنگ یمن پرده برداشتند.

به گزارش مدیاپارت، در کیفرخواستی که این دو خبرنگار دریافت کرده‌اند، مجازات پنج سال حبس و ۷۵ هزار یورو جریمه در نظر گرفته شده است.

آن‌ها متهم هستند که اسناد «طبقه‌بندی شده» اداره امنیت ارتش را با عنوان «اسناد یمن» در ۱۵ آوریل منتشر کردند که در رسانه‌های دیگر از جمله مدیاپارت و آرته نیز بازنشر شد.

این اسناد «طبقه‌بندی شده» روز ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ توسط اداره امنیت ارتش نوشته و سوم اکتبر در اختیار کاخ الیزه، مقر رسمی ریاست جمهوری و محل تشکیل جلسات هیات وزیران فرانسه قرار گرفته بود.

این خبرنگاران کیفرخواست صادر شده را یک اقدام «تهدید آمیز» و مغایر با «آزادی رسانه‌ها» خوانده‌اند. به گفته جفری لیولسی، یکی از متهمان، هدف از گشودن این پرونده قضایی اعمال فشار بر آنها برای یافتن منابع اطلاعاتی مورد استفاده در این گزارش بوده است.

دولت فرانسه با اشاره به جنبه دفاعی سلاح‌های مورد استفاده، بر این موضوع اصرار می‌ورزد که سلاح‌های مذکور در جنگی که ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته به کار نرفته است.

فلورانس پارلی، وزیر ارتش فرانسه روز ۱۸ آوریل گفت که «این سلاح‌ها به شکل تهاجمی در جنگ یمن استفاده نشده است».

این در حالی است که گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها از استفاده سلاح‌ها و تجهیزات نظامی فرانسوی از جمله تانک‌ها و جنگنده‌هایی مجهز به فناوری موشک هدایت‌شونده، بالگردها، هواپیماهای سوخت‌گیری و دو کشتی فرانسوی در جریان جنگ یمن خبر داده‌اند؛ جنگی که در آن بسیاری از مناطق غیرنظامی از سوی ائتلاف عرب هدف قرار گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More