شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اردوغان، اقدامات آمریکا در سوریه را علیه ترکیه، ایران و روسیه دانست

 

رجب‌طیب‌اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، اقدامات آمریکا در سوریه را علیه ترکیه، ایران و روسیه دانست  و خواستار خروج آن کشور از منبج در شمال سوریه شد. 

به گزارش بی‌بی‌سی ترکی، اردوغان، روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه، در جلسه‌ی نمایندگان «حزب عدالت و توسعه» (آک پارتی)، گفت که نه رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نه جانشین او، دونالد ترامپ، هیچ‌یک درمورد منبج، به ترکیه راست نگفته‌اند. اردوغان افزود: «به ما گفتند که از منبج خارج می شویم. پس چرا ایستاده‌اید؟ خارج شوید».

اردوغان مدعی‌شد که امریکا پ‌ی‌د، ی‌پ‌گ و پ‌ک‌ک را به شمال سوریه آورده است؛ ولی فرق ترکیه با آمریکا آن است که می‌خواهد منبج را به صاحبان اصلی آن تحویل دهد.

اردوغان همچنین به منتقدان غربی که خواستار هرچه سریع تر پایان یافتن عملیات «شاخه زیتون» هستند، چنین واکنش نشان داد: «یعنی چه این عملیات چه زمانی پایان می‌پذیرد؟ من از کسانی که از ما می‌پرسند عملیات کی قرار است تمام شود، می‌پرسم که عملیات افغانستان چه زمانی قرار است تمام شود؟ شما عملیات عراق خودتان را کی قرار است تمام کنید؟ ۱۸ سال شد، ولی هنوز آنجایید». اردوغان اضافه کرد: «هم مرز نیستید. همسایه نیستید. آنجا چه‌کار دارید؟ولی ما ۹۱۱ کیلومتر مرز داریم و تا امروز بیش از ۷۰۰ بار از طرف گروه‌های تروریستی در نقاط مرزی مورد تعرض قرار گرفته‌ایم و بیش از ۱۰۰ شهید داده‌ایم».

اردوغان ضمن درخواست از آمریکا برای همراهی‌نکردن با گروه‌های تروریستی، اضافه کرد: «در این منطقه اگر می‌خواهید کاری انجام دهید، بیایید با ترکیه که در ناتو با هم هستید، کاری انجام دهید … عذر می‌خواهم؛ ولی اگر ما می‌خواهیم دولت بزرگی باشیم و نمی‌خواهیم در منطقه، کسی به ما آسیب برساند، لازم است نقش تعیین‌کننده در این خاک‌ها داشته باشیم».

اردوغان همچنین گفت که تمام مشکل ترکیه، با سازمان‌های تروریستی است و این سازمان‌ها هم چیزی جز پ‌ی‌د، ی‌پ‌گ، پ‌ک‌ک و داعش نیستند. او افزود: «آمریکا می‌گوید منطقه را از داعش پاک کردیم. اگر پاک کردید، چرا هنوز اینجا هستید؟ ۵هزار کامیون سلاح می‌فرستید، با ۲هزار هواپیما مهمات می‌فرستید. این‌ها در شمال سوریه، چه کاری دارند؟ … می‌گويید در حال نبرد با داعش هستیم ... اما گوش ما از این حرف‌ها پر است».  او افزود: «این اقدامات به معنی آن است که شما، علیه ترکیه و ایران و شاید هم روسیه، برنامه‌هایی دارید». 

اردوغان همچنن مدعی شد که ارتش ترکیه در عفرین، موفقیت‌های زیادی کسب کرده است و افزود: «همانند جرابلس، عفرینی‌ها را هم به عفرین بازمی‌گردانیم و آنجا را به جایی برای زیستن تبدیل می کنیم ... به آقایان ترامپ و پوتین هم گفتم. به عربستان سعودی هم گفتم. گفتم ما کارهای بازسازی را انجام دهیم و شما هم کمک کنید. ببینیم کدام‌یک از این‌ها چه کمکی خواهند کرد».

عملیات «شاخه زیتون» از سی‌ام دی‌ماه شروع شده است و مطابق سخن اردوغان، از زمان شروع عملیات شاخه زیتون تا کنون ۹۳۵ «تروریست» کشته شده‌اند. ارتش ترکیه اعلام کرده است که از زمان شروع عملیات، شمار کشته‌شدگان ارتش این کشور، ۱۳ نفر و شمار زخمی‌ها ۵۷ نفر است. آمریکا حدود ۲هزار نیروی مستقر در منبج دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More