شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ

اردوغان: ترکیه منطقه امن شمال سوریه را ایجاد خواهد کرد

 

رجب‌طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه گفت که کشورش به پیشنهاد آمریکا، منطقه امنی در شمال سوریه ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، اردوغان روز سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه در مجلس ترکیه و در جمع نمایندگان حزب خودش، حزب «عدالت و توسعه»، گفت: «موضوع ایجاد یک منطقه امن در امتداد مرزهای ترکیه در سوریه را من از زمان ریاست جمهوری اوباما مطرح کرده بودم. ما این منطقه را ایجاد خواهیم کرد.»

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، یکشنبه‌ گذشته ۲۳ دی‌ماه در پیامی در حساب کاربری خودش در شبکه اجتماعی توییتر نوشت اگر ترکیه به نیروهای کرد در شمال سوریه، حمله کند؛ آمریکا اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد. او در این پیام خواستار ایجاد یک منطقه امن ۲۰ مایلی (۳۲ کیلومتری) در شمال سوریه شد.

 

 

حالا اردوغان می‌گوید که ترکیه این منطقه امن ۳۲ کیلومتری را ایجاد می‌کند. رییس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌های روز سه‌شنبه خودش با اشاره به توییت یکشنبه‌‌‌‌شب ترامپ گفت که هرچند از تهدید ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر نابودی اقتصاد ترکیه ناراحت شده است؛ اما صحب‌های تلفنی روز بعد خود با ترامپ را مثبت ارزیابی کرد.

تهدید اقتصادی ترامپ، به کاهش مجدد ارزش لیر، واحد پول ترکیه، در روز دوشنبه این هفته انجامید.

پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به طرح ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه گفته است که منظور از ایجاد یک «منطقه امن»، منطقه‌ای است که در آن به نیروهایی که متحد آمریکا در نبرد با داعش بوده‌اند حمله نشود و به ترکیه هم از این مناطق حمله‌ای صورت نگیرد.

به نظر می‌‌‌رسد اشاره پمپو به منطقه‌ای است که در آن نیروهای کرد موسوم به یگان‌های مدافع خلق، در شمال سوریه حضور دارند؛ این نیروها در نبرد با داعش متحد ایالات متحد محسوب می‌شدند.

اردوغان بارها خواسته است که نیروهای کرد در شمال سوریه و در امتداد مرزهای ترکیه حضور نداشته باشند. او حضور این نیروها را تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه قلمداد کرده است. این نیروها در ادبیات و مواضع دولت ترکیه «تروریست» خوانده می‌شوند.

ایجاد یک منطقه حائل در مرز مشترک میان ترکیه و سوریه از اهداف نظامی ترکیه در این سال‌ها بوده است. سال گذشته نیز آنکارا در تلاش بود تا با موافقت و همراهی روسیه دست به چنین اقدامی بزند که در نهایت به بی‌نتیجه ماند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More