شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین

اردوغان خواهان اجرای فوری آتش‌بس در ادلب شد

 

رجب‌طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، خواهان اجرای فوری آتش‌بس در استان ادلب سوریه شد.

اردوغان در گفت‌‌وگوی تلفنی روز پنجشنبه، نهم خرداد، با رییس جمهور روسیه گفته است که برقراری آتش‌بس در ادلب به منظور جلوگیری از کشته شدن بیشتر غیرنظامیان و هجوم آوارگان بیشتر به ترکیه ضروری است.

در شهریورماه گذشته، روسای جمهور ترکیه و روسیه در سوچی روسیه توافق کردند که در این منطقه آتش‌بس بر قرار شود. توافقی که در نهایت به طور عملی از زمستان سال گذشته لغو شد.

استان ادلب در شمال غرب سوریه با ترکیه مرز مشترک دارد و در حال حاضر دولت ترکیه این مرز را بسته است؛ با این حال سوریه، دولت ترکیه را به حمایت از شورشیان اسلام‌گرای مخالف حکومت و ارسال سلاح و مهمات به این مناطق متهم می‌کند.

در استان ادلب، علاوه بر حضور شورشیان اسلام‌گرای تحریر الشام، جبهه النصره سابق، هنوز شمار زیادی از نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه» یا احرار‌الشام، هم حضور دارند. نیروهایی که از سوی دولت‌های غربی به عنوان «مخالفان میانه‌رو» حکومت اسد شناخته می‌شوند.

آمریکا و اتحادیه اروپا خواهان توقف فوری عملیات نظامی ارتش سوریه، با پشتیبانی هوایی روسیه، در این مناطق شده‌اند.

 ادلب به عنوان آخرین پایگاه مخالفان حکومت اسد به حساب می‌آید؛ هرچند مناطق کردنشین شمالی سوریه هم در کنترل «یگان‌های مدافع خلق» است و نیروهای دولت مرکزی سوریه در آن جا حضور ندارند.

استان ادلب حدود یک میلیون و نیم جمعیت دارد که در حال حاضر برآورد می‌شود نزدیک به نیمی از این جمعیت در استان‌ها و مناطق دیگر آوارده شده‌اند.

برآورد شده است که تنها از زمان آغاز دور جدید حملات، از نزدیک به یک ماه پیش، بیش از ۳۲۰ هزار تن محل زندگی خود را ترک کرده‌اند.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تاکنون صدها غیرنظامی، از جمله ۵۰ کودک،  در اثر عملیات‌ نظامی ارتش سوریه، با پشتیبانی هوایی روسیه، جان خود را از دست داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More