شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استراتژی جدید ترامپ برای مقابله با ایران تدوین شد

 

دونالد ترامپ، رئیس دولت ایالات متحده آمریکا، استراتژی جدید کاخ سفید، درمورد چگونگی مقابله با ایران را ازسوی مشاوران خود دریافت کرده و تا پیش از پایان ماه جاری، موارد آن را اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه ۲۱شهریورماه، در گزارشی اختصاصی از واشنگتن در این مورد می‌نویسد: «به گفته شش‌تن از مقامات ارشد پیشین و کنونی دولت آمریکا، ترامپ روز جمعه گذشته، سرانجام متن استراتژی جدید کاخ سفید برای مقابله با ایران را که توسط جیمز متیس، وزیر دفاع، رکس تیلرسون، وزیر خارجه و اچ. آر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی، به‌همراه سایر مشاوران ارشد تهیه شده، دریافت کرده است.

این استراتژی جدید، برمبنای واکنش‌های شدیدتر آمریکا نسبت‌به نیروهای ایرانی، شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران در عراق و سوریه  و سایر نیروهای شبه‌نظامی که ایران از آنها پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌کند تنظیم شده است.

این استراتژی که جمعه گذشته به ترامپ ارائه شد، احتمالاً به‌زودی مورد توافق او قرار می‌گیرد و تا پیش از پایان ماه سپتامبر، به‌صورت همگانی اعلام می‌شود.

این طرح، بر تشدید فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بر ایران برای جلوگیری از ادامه برنامه موشک‌های بالستیک و قطع حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه تأکید دارد».

یکی از منابع خبری کاخ سفید به رویترز گفته است: «من آن را یک استراتژی گسترده درمورد انواع فعالیت‌های خرابکارانه ایران، امور مالی و کمک‌رسانی به شبه‌نظامیان، حمایت از تروریسم، دخالت و متزلزل‌کردن کشورهای منطقه، به‌ویژه در سوریه و  عراق و یمن، می‌خوانم».

به گزارش رویترز، برخلاف دولت‌های قبلی آمریکا، طرح استراتژی جدید مقابله واشنگتن با حکومت ایران، برای اجرا، به‌ وزارت‌خانه‌های مربوط به عملیات سیاسی و نظامی و اقتصادی محول خواهد شد.

استراتژی جدید آمریکا، همچنین برخی دیگر از فعالیت‌های ایران، ازجمله حملات سایبری و جاسوسی و ادامه برنامه غنی‌سازی را هدف قرار می‌دهد.

از دیگر موارد این استراتژی، جلوگیری از ارسال اسلحه ایران به شورشیان حوثی در یمن و گروه‌های رادیکال فلسطینی در نوارغزه و صحرای سیناست.

رویترز می‌افزاید: «یکی دیگر از اقدامات سخت‌گیرانه آمریکا علیه ایران در این طرح، این است که از این پس، ناوهای آمریکایی مستقر در خلیج‌فارس، هرگونه آزار و اذیت و تحریک ازسوی قایق‌های سپاه پاسداران را با شدت‌عمل پاسخ خواهند داد».

درعین حال، نیروهای آمریکایی از ورود مستقیم به درگیری‌های نظامی با نیروهای ایران در عراق و  سوریه منع شده‌اند؛ زیرا هرگونه برخورد نظامی میان آنها، توجه آمریکا را از شکست کامل داعش، منحرف می‌کند.

به گزارش رویترز، موضوع ماندن یا نماندن آمریکا در توافق هسته‌ای، هنوز برای سیاست‌گذاران کاخ سفید، به‌عنوان یک مشکل حل‌نشده باقی‌مانده است؛ اما اکثر مشاوران امنیتی، خواهان ادامه صدور تأییدیه پای‌بندی ایران به این توافق، ازسوی ترامپ هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More