شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا تایید شد

 

مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه چهارشنبه، به وقت محلی، پس از جلسه‌ای چندین ساعته، طرح استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، را تایید کرد. مجلس نمایندگان با ۲۳۰ رای موافق، در برابر ۱۹۷ رای مخالف، ترامپ را به سواستفاده از قدرت متهم کرد.

برای برکناری رییس جمهوری آمریکا به رای مثبت دو-سوم مجلس سنا نیاز است که با وجود اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا احتمال آن کم است.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ را به «سواستفاده از قدرت» و  «کارشکنی در فعالیت کنگره» متهم کرد. مجلس نمایندگان با اکثریت آرا به هر دو این مواد رای مثبت داد.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه، در آستانه رای‌گیری به طرح استیضاح خود در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، استیضاح خود را حرکتی زشت و اعلان جنگ علیه دموکراسی توصیف کرده بود. او در نامه خود نمایندگان حزب دموکرات را به نقض سوگند نمایندگی، سوءاستفاده از اختیارات و پیگیری اهداف حزبی متهم کرد.

برابر قانون اساسی ایالات متحده، مجلس سنا موظف به رسیدگی به استیضاح رییس جمهوری آمریکا است. این استیضاح شبیه یک دادگاه است و در نهایت نمایندگان مجلس به تبرئه یا برکناری رییس جمهور رای می‌دهند.

بر پایه نتایج یک نظرسنجی که به‌تازگی از سوی شبکه خبر فاکس‌نیوز انجام شده است ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند با استیضاح و برکناری ترامپ موافق هستند. با رای مثبت شامگاه چهارشنبه مجلس نمایندگان، ترامپ چهارمین رییس جمهور آمریکا است که استیضاح می‌شود.

 ماجرای اوکراین و سیاست‌های رییس جمهوری آمریکا در قبال این کشور، از موضوع‌های اصلی بود که در نهایت به ارائه و تصویب طرح استیضاح رییس جمهوری آمریکا منتهی شد.

در گفت‌وگوی تلفنی، بیست و پنجم ژوئيه ترامپ با ولادیمیر زلنسکی، ریيس جمهوری آمریکا از همتای اوکراینی خود خواسته بود تا احتمال فساد مالی هانتر بایدن را در اوکراین بررسی کند. هانتر بایدن، مدیر و عضو هیات مدیره یک شرکت نفت و گاز در اوکراین است. ترامپ متهم شده است که قصد داشته با اعمال فشار بر رییس جمهوری اوکراین اطلاعاتی از فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن به‌دست بیاورد تا در کارزار انتخاباتی سال آینده ریاست جمهوری آمریکا علیه جو بایدن، نامزد اصلی دموکرات‌ها، به‌کار بندد. 

ترامپ سومین رییس جمهوری در تاریخ ایالات متحده است که در مجلس سنا استیضاح می‌شود. بیل کلینتون، رییس جمهوری دموکرات آمریکا در فوریه سال ۱۹۹۹ از سوی نمایندگان مجلس سنا با اختلاف اندکی تبرئه شد.

میچ مکانل، رهبر اکثریت سنا، گفته است که سنا جلسه «محاکمه» را در ماه ژانویه برگزار خواهد کرد.کاخ سفید در نخستین واکنش اعلام کرد  مطمئن است که  مجلس سنا رییس‌جمهوری را از «محاکمه» تبرئه خواهد کرد.
 
جو بایدن، رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، پس از تایید استیضاح او در مجلس نمایندگان با بیان این‌که هیچ‌کس فرای قانون نیست، گفت: «رییس‌جمهوری از قدرت خود سو‌ءاستفاده و به کشورمان خیانت کرد.»
 
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More