شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اسپر خواهان کمک عراق برای جلوگیری از حمله گروه‌های مورد حمایت ایران، به نیروهای آمریکایی شد

 

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا،  از مقام‌های عراقی خواست تا به کمک‌های خود برای جلوگیری از حمله گروه‌های مورد حمایت ایران، به نیروها و تاسیسات آمریکایی در این کشور ادامه دهند. مقام‌های بلندپایه آمریکایی بارها نیروهای شیعی وابسته به حکومت ایران در عراق را متهم کرده‌اند که منافع ایالات متحده در عراق و منطقه  را تهدید کرده‌اند.

شبکه خبری سی‌.ان.ان بامداد سه‌شنبه، بیست‌وششم آذرماه، به‌نقل از شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون، نوشت که وزیر دفاع آمریکا روز یک‌شنبه با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی و موقت عراق، تلفنی گفت‌وگو کرده و خواهان اقدام عراق برای جلوگیری از حمله گروه‌های مورد حمایت ایران به نیروها و تاسیسات آمریکا در این کشور شده است.

وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در واشنگتن گفت: «ظن او این است که ایران در پشت حملات اخیر در عراق قرار دارد اما دشوار بتوان جزئیات آن را متوجه شد.»

حدود پنج‌هزار سرباز آمریکایی در عراق حضور دارند. بخشی از این نیروها در چهارچوب  ائتلاف نظامی ضد داعش و بخشی هم در چهارچوب ماموریت‌های آموزشی به‌منظور توانمندسازی نیروهای نظامی و امنیتی عراق در این کشور مستقر هستند.

شبکه خبری سی.ان.ان در بخشی از گزارش روز سه‌شنبه‌ خود، به نقل از چند مقام دولت آمریکا، نوشت که ایران در پشت برخی از حمله‌های اخیر در عراق قرار داد.

بنابر گزارش‌ها، از ابتدای آبان ماه امسال، دست‌کم در ۱۰ مرتبه، به برخی از پایگاه‌ها نظامی یا ساختمان‌های متعلق به نیروهای آمریکایی در عراق حمله شده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه گذشته در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر به ایران هشدار داد که در صورت حمله به نیروهای آمریکایی یا منافع این کشور در منطقه، آمریکا پاسخ قاطعی خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا در پیام روز جمعه خود به صراحت نیروهای وابسته به ایران در عراق را مسئول حمله راکتی هفته پیش به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد معرفی کرد. در جریان این حمله پنج تن از نیروهای امنیتی عراق مجروح شدند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز چهارشنبه سیزدهم آذر ماه در گزارشی نوشت که ایران از تداوم آشوب‌ها و ناآرامی‌ها در عراق به‌منظور ایجاد یک زرادخانه پنهان موشکی در این کشور استفاده کرده است. توانی نظامی که می‌تواند تهدیدی برای نیروهای آمریکایی در عراق و منطقه قلمداد شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More