شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراضات آمریکا در آستانه هفته سوم؛ ترامپ دستور عقب‌نشینی گارد ملی را داد

در آستانه پایان دومین هفته از تظاهرات ضد نژادپرستی در شهرهای آمریکا،‌ هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی درباره کاهش تنش و لغو منع آمدوشد در برخی شهرها دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری،‌ دستور عقب‌نشینی گارد ملی از واشینگتن را صادر کرد.

ترامپ روز یکشنبه ۱۸ خردادماه در صفحه توییتر نوشت: «من دستور داده‌ام كه گارد ملی ما روند خروج از واشینگتن‌ دی‌سی را آغاز كند، حالا كه همه چیز تحت كنترل كامل است. آن‌ها به خانه می‌روند، اما در صورت نیاز می‌توانند به سرعت برگردند.»

رییس‌جمهوری آمریکا در این توییت اشاره کرد که شامگاه شنبه تعداد معترضان «به مراتب کم‌تر از آن‌چه پیش‌بینی شد» بوده است.

هم‌زمان گزارش‌هایی از لغو مقررات آمدوشد در نیویورک و در پی اعتراضات صلح‌آمیز منتشر شده است.

پیش از این، هشدار ترامپ به معترضان در مورد استناد به «قانون شورش» و استفاده از گارد ملی با واکنش برخی از سیاستمداران و مقام‌های دولت مواجه شده بود.

مارک اسپر،‌ وزیر دفاع،‌ اعلام کرد از ورود گارد ملی در مقابله با اعتراض‌ها با استناد به «قانون شورش» پشتیبانی نمی‌کند؛ جیمز متیس که پیش از او این مقام را بر عهده داشت نیز با صدور بیانیه‌ای ترامپ‌ را به «سوء استفاده از قدرت» متهم کرده بود.

دستور یکشنبه ترامپ در شرایطی است که شبکه ان‌بی‌سی و وال‌استریت جورنال نتایج یک افکارسنجی که در روزهای پس از مرگ جورج فلوید،‌ آمریکایی آفریقایی‌تبار،‌ صورت گرفت را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد ۸۰ درصد از رای‌دهندگان معتقدند آمریکا از کنترل خارج شده است. 

هم‌زمان با افزایش انتقادها به واکنش ترامپ به اعتراض‌ها کالین پاول،‌ وزیر خارجه سابق این کشور،‌ در یک گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت «ترامپ همیشه دروغ می‌گوید». او افزود: «او [ترامپ] یک رییس‌جمهور موثر نیست و نباید دوباره انتخاب شود.»

در واکنش به این سخنان ترامپ در توییتر به جنگ عراق و نقش پاول در آن اشاره کرد و نوشت: «کالین پاول، یک سرسخت واقعی است که مسئولیت ورود ما به جنگ‌های فاجعه‌آمیز خاورمیانه را بر عهده داشت.»

او همچنین در واکنش به انتقادهای جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ نوشت: «بایدن خواب‌آلود نه‌تنها بودجه پلیس را متوقف می‌کند،‌ بلکه بودجه ارتش را هم متوقف می‌کند.»‌

 

ادامه اعتراض در شهرهای جهان

هم‌زمان با افزایش تنش میان سیاستمداران آمریکا گزارش‌ها حاکی از شکل‌گیری تجمعات و درگیری‌هایی با نیروهای پلیس در شهرهای اروپایی از جمله رم،‌ لندن،‌ پاریس و برلین بوده است.

با گسترش تظاهرات شهروندان کشورهای اروپایی و آمریکا در حمایت از اعتراضات ضدنژادپرستی چاد ولف،‌ سرپرست امنیت داخلی آمریکا،‌ گفت اعتقادی ندارد که در پلیس این کشور «نژادپرستی نظام‌مند» وجود دارد. با این حال او اشاره کرد شمار آمریکایی‌های آفریقایی‌تباری که از سوی پلیس کشته می‌شوند دوبرابر شمار آمریکایی‌های سفیدپوست است.

با ادامه اعتراض‌ها،‌ برخی مقام‌های ایالتی اقدام به تغییر مقررات مربوط به کارگیری زور از سوی پلیس کردند. 

در کالیفرنیا فرماندار به پلیس ایالتی دستور داد که آموزش فن چالش‌برانگیز مهار گردن را متوقف کند،‌ در مینیاپولیس هم مقام‌ها گردن‌گیری مظونین را ممنوع کردند. 

شهردار سیاتل استفاده از گاز اشک‌آور در اعتراضات را منع کرد و یک قاضی فدرال در دنور استفاده پلیس از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی را محدود کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More