شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: تا امروز اقدامی از دولت جدید آمریکا ندیده‌ایم

با ادامه جدال لفظی مقام‌های واشینگتن و تهران بر سر بازگشت به برجام،‌ این بار حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، ضمن تاکید دوباره به ضرورت برداشتن قدم نخست از سوی آمریکا گفت ایران تا امروز اقدام جدیدی از سوی دولت جو بایدن مشاهده نکرده است.

روحانی روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه در دیدار سفرای خارجی مقیم تهران در زمینه روند احیای برجام گفت:‌ « فکر می‌کنم در این که چه کسی باید آغازگر باشد، جای تردیدی وجود ندارد. در دوران شیوع کرونا هم دولت ترامپ یک بار هم اقدام مساعد انجام نداد و ما از دولت جدید آمریکا هم تا به امروز اقدامی ندیده‌ایم.» 

او افزود:‌ «ما از تعهد خارج نشده‌ایم که گام اول را برداریم. کشوری که سه سال از تعهد خارج شده و بر ملت ما بر خلاف مقررات بین‌المللی و تعهداتش در [قطعنامه ] ۲۲۳۱ظلم روا داشته، موظف است گام اول را بردارد.»

این اظهارات تهران در حالی است که در واشینگتن جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا،‌ طی مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس که روز یکشنبه منتشر شد در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های ایران قبل از توقف غنی‌سازی اورانیوم لغو خواهد شد پاسخ منفی داد. 

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه وقتی مجری پرسید: «آیا آن‌ها باید ابتدا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنند؟»،‌ پاسخ داد «بله!»

یکی از مقام‌های کاخ سفید ساعتی بعد به  خبرگزاری رویترز گفت منظور رییس‌جمهوری آمریکا غنی‌سازی فراتر از برجام بوده است.

اکنون رییس‌جمهور ایران می‌گوید «هر ساعتی که اعضای ۱+۵ به کلیه تعهدات برجامی خود پایبند شوند و عمل کنند بدانند در ساعت بعد ما به همه تعهدات عمل می‌کنیم.»

روز یکشنبه علی خامنه‌ای هم در زمینه بازگشت به توافق هسته‌ای گفت: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی خود برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را در عمل و نه با زبان و یا روی کاغذ، کلا لغو کند.»

او افزود: «آن‌گاه پس از راستی‌آزمایی صحت لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت.»

با بالا گرفتن اختلاف نظر میان دو طرف بر سر بازگشت به برجام،‌ محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه،‌ در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان‌ پیشنهاد داد جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نقش میانجی را بازی و ساز و کار بازگشت دو طرف را مشخص کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More