شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام حمایت آمریکا از بریتانیا در مقابل فشارهای چین

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بر حمایت ایالات متحده از بریتانیا در برابر «روش‌های زورگویانه حزب کمونیست چین» تاکید کرد و گفت آمریکا آماده است به بریتانیا در ایجاد زیرساخت‌های لازم کمک کند.

پمپئو روز چهارشنبه در بیانیه‌ای نوشت: «گزارش‌ها مبنی بر این است که چین اخیرا تهدید کرده علیه بانک اچ‌اس‌بی‌سی بریتانیا اقدامات تنبیهی در پیش خواهد گرفت. چین همچنین تهدید کرده درصورتی‌که بریتانیا به شرکت ارتباطاتی هواوی اجازه ایجاد شبکه نسل پنجم تلفن همراه ندهد به تعهدات خود برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در این کشور عمل نخواهد کرد.»

این بیانیه افزود: «شرکت هواوی، که مقر آن در شهر شن‌ژن است، شاخه نظارتی حزب کمونیست چین به شمار می‌آید.»

وزارت خارجه آمریکا افزود: «به ویژه، رویکرد تهدیدآمیز حزب کمونیست چین علیه بانک اچ‌اس‌بی‌سی حکایتی هشدارآمیز به شمار می‌آید.»  

به گفته وزارت خارجه آمریکا، هفته گذشته پیتر وانگ، مدیر عامل بخش آسیا و اقیانوسیه بانک اچ‌اس‌بی‌سی، در حمایت از «تصمیم فاجعه‌بار پکن در نابودی خودمختاری هنگ‌کنگ» و نقض تعهدات چین به سازمان ملل تقاضانامه‌ای را به امضا رساند.

این بیانیه افزود: «به نظر می‌رسد این اعلام وفاداری باعث شده پکن اندکی به اچ‌اس‌بی‌سی احترام بگذارد.»

وزارت خارجه آمریکا گفت: پکن «همچنان از فعالیت این بانک در چین به عنوان اهرم فشاری علیه لندن استفاده می‌کند.»

در ادامه این بیانیه، وزارت خارجه آمریکا «رفتار خصمانه» چین را دلیلی دانست که کشورها باید از تکیه بیش از حد اقتصاد‌های خود به چین پرهیز کنند و تاکید کرد که کشورها باید «از نفوذ حزب کمونیست چین در زیرساخت‌های حیاتی» آنها جلوگیری کنند.

وزارت خارجه آمریکا افزود: «اخیرا استرالیا، دانمارک و سایر کشورهای آزاد با فشارهای حزب کمونیست چین مواجه شده‌اند تا به خواست سیاسی چین تن بدهند.»

این بیانیه آمادگی آمریکا را برای کمک به بریتانیا اعلام کرده و گفته حاضر است در عرصه‌های مختلف از جمله ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای و نیز توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه به انگلیس کمک کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More