شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام حمایت نهادهای صنفی روزنامه‌نگاران از مسیح علی‌نژاد؛ جمهوری اسلامی موضوع آدم‌ربایی را رد کرد

 

در پی انتشار بیانیه وزارت دادگستری آمریکا در خصوص تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ربودن مسیح علی‌نژاد از آمریکا، چند نهاد صنفی روزنامه‌نگاری و انجمن قلم آمریکا، این توطئه را «نفرت‌برانگیز» خوانده و محکوم کردند.

در تازه‌ترین واکنش، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد با این روزنامه‌نگار ساکن نیویورک اعلام همبستگی می‌کند.

میشل استان‌استریت، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند (ان یو جی)، طرح ربودن علی‌نژاد از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ایران را یادآور «خطرات ماموران حکومت ایران برای روزنامه‌نگاران» حتی در کشورهای دیگر جهان دانست.

او افزود: «توطئه جسورانه ربودن مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار ساکن بروکلین، قاچاق او با قایق تندرو از شهر، انتقال به ونزوئلا و سپس پرواز به تهران،‌نشان‌دهنده مسیر شگفت‌آوری است که رژیم ایران برای ساکت کردن منتقدانش طی می‌کند و پیام ترسناکی به روزنامه‌نگاران دنیا می‌فرستد.»

همزمان، سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه،‌ افشای طرح ربودن علی‌نژاد را «بی‌پایه و مضحک» خواند.

او گفت:‌ «این اولین‌بار نیست که آمریکا به این قبیل سناریوسازی‌های هالیوودی که تنها هدف آن احیای ناامیدانه مهره‌های سوخته و بی‌ارزش‌شده خود می‌باشد،‌ مبادرت می‌ورزد.»

این تکذیب در حالی است که تاکنون خانواده مسیح علی‌نژاد تحت فشار شدید حکومت ایران بوده‌اند و برادر او زندانی شده است.

پیشتر، کمیته حمایت از خبرنگاران خاورمیانه نیز در بیانیه‌‌ای طرح  جمهوری اسلامی را برای ربودن علی‌نژاد «نفرت‌برانگیز» خواند و خاطرنشان کرد این توطئه خطری را نشان می‌دهد که روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور، از جمله روزنامه‌نگاران ساکن آمریکا، با آن مواجه‌اند.

همزمان انجمن قلم آمریکا، نیز متهم شدن یک تیم اطلاعاتی جمهوری اسلامی به توطئه برای ربودن علی‌نژاد را «سرکوب مخالفان از هزاران مایل دورتر» و «تهدیدی ترسناک علیه همه کسانی که در جهان از آزادی بیان و حقوق بشر دفاع می‌کنند»، خواند.

علی‌نژاد در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال گفت: «از حدود هشت ماه پیش اف‌ ‌بی‌آی به من اعلام کرد که در خانه خودم امن نیستم و باید از به خانه امن نقل مکان کنم، اما جدی نمی‌گرفتم تا اینکه  اف‌بی‌آی عکس‌هایی از زندگی و خانواده من نشان داد و مشخص شد که زیر نظر تیم اطلاعاتی جمهوری اسلامی بوده‌ام.» 

 

 

این روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر افزود: «اف‌بی‌آی مرا سه بار به خانه‌های امن متفاوت برد اما آنها هر سه بار مرا پیدا کردند و در نهایت اف‌بی‌آی تصمیم گرفت که این موضوع را آشکار کند.»

او همچنین در گفت‌وگو با ان بی سی گفت که دستگاه اطلاعات ایران چند سال است که او را هدف قرار می‌دهد و تیمی که در توطئه جدید شرکت داشتند از اعضای وزارت اطلاعات ایران بودند و افزود: «این یعنی حسن روحانی، رییس‌جمهوری، از این توطئه خبر داشته و آن را تایید کرده است.»

همزمان وال‌استریت‌ژورنال نیز از قول علی‌نژاد نوشت که اف‌بی‌آی به او اطلاع داده، توطئه اخیر دستگاه‌ اطلاعاتی ایران برای ربودنش، اولین توطئه جمهوری اسلامی برای آدم‌ربایی از داخل خاک آمریکا بوده که شناسایی و خنثی شده است.

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به ایران اینترنشنال درباره خنثی شدن توطئه حکومت ایران برای ربودن مسیح علی‌نژاد، از  ارائه پاسخ مستقیم خودداری کرد و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی مردم ایران را از حقوق انسانی خود محروم نگه می‌دارد و آزادی‌های آنها را محدود می‌کند، بر عزم دولت بایدن بر مقابله با نقض حقوق‌بشر از سوی ایران تاکید کرد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More