شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش آمادگی دفاعی اسرائیل در برابر تهدیدهای ایران

روزنامه جروزالم پست، چاپ اسرائیل، در گزارشی نوشت نیروی هوایی اسرائیل سامانه‌های دفاع هوایی خود را به‌منظور مقابله با تهدیدهای ایران تنظیم و هماهنگ کرده است.

در گزارش روز سه‌شنبه هفتم آبان‌ماه جروزالم پست همچنین به این نکته اشاره کرد که به‌دنبال تشدید تنش‌ها با ایران، شمار زیادی از سفارتخانه‌های اسرائیل «سطح هشدار» خود را افزایش داده‌اند.

آویو کوخاوی، رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، نیز طی روزهای گذشته نسبت به افزایش تهدیدهای ایران هشدار داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل، روز دوشنبه در حاشیه دیدار با استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در تل‌آویو گفت: «ایران در حال تقویت توان موشکی خود است.»

 به گفته نخست وزیر اسرائيل، ایران بنا دارد از عراق، سوریه، لبنان و یمن به عنوان پایگاه‌هایی برای حمله به اسرائیل استفاده کند. به گفته نتانیاهو چنین چیزی «یک خطر بسیار بزرگ است.»

بنابر گزارش‌‌ها، جمهوری اسلامی ایران سال‌های گذشته، به‌طور جهشی توان موشکی حزب‌الله لبنان را افزایش داده است. چنانکه تعداد ۱۲ هزار موشک تاکتیکی که در سال ۲۰۰۶ گزارش شده بود در اختیار حزب‌الله قرار دارد، به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، اکنون به ۱۳۰ هزار موشک رسیده است و «تهدیدی علیه جان و منازل مسکونی ساکنان اسرائیل در جوار مرزهای جنوبی لبنان محسوب می‌شود.»

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، ماه گذشته اسرائیل را تهدید کرد و گفت: «ما همیشه در موضع دفاعی بوده‌ایم. حال اسرائيل است که در موضع دفاعی قرار داد و حزب‌الله در وضعیت حمله است.» او پیشتر گفته بود: «ما دیگر خط قرمزی نداریم. این شروع مرحله جدید است. این تاریخ را به‌خاطر بسپارید.»

علاوه بر لبنان، مقام‌های اسرائیلی نسبت به نفوذ و افزایش توان موشکی ایران در سایر کشورهای منطقه، از جمله در عراق و یمن، نیز ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

روزنامه جروزالم پست در گزارش روز سه‌شنبه خود به توان موشکی ایران، از جمله برد دو هزار کیلومتری موشک‌های «خرمشهر» اشاره می‌کند. به نوشته منابع این روزنامه، هنوز روش نیست که آیا ایران این دست از موشک‌های خود را به یمن منتقل کرده است یا خیر. 

اسرائیل به تازگی سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی خود و نیز سامانه دریایی «باراک ۸» را ارتقا داده است. از سویی دیگر، اسرائیل دارای سه سامانه دفاع هوایی پاتریوت است که علیه پهپادها و نیز هواپیماهای نظامی می‌تواند به‌کار رود. سال گذشته یک فروند هواپیمای سوخوی روسی در بلندی‌های جولان هدف آتش این سامانه آمریکایی پاتریوت قرار گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More