شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

العبادی: همه‌پرسی در کردستان عراق «بازی با آتش» است

 

حیدر العبادی نخست وزیر عراق، روز شنبه بیست وپنجم شهریورماه، همه‌پرسی «استقلال» در کردستان این کشور را «بازی با آتش» توصیف کرد و مقامات اربیل را به گفت‌وگوی «برادرانه» فراخواند.

به گزارش سومریه‌نیوز، العبادی در مصاحبه با تلویزیون کردزبان «رووداو» همه‌پرسی کردستان عراق را «خطرناک» خواند. وی گفت که به دلیل تصمیم مقامات اربیل، همه‌ی دست‌آوردهای شهروندان کُرد در معرض خطر قرار گرفته است.

عبادی خطاب به مقامات کردستان گفت:«زمانی که باب اختلاف را با همگان می‌گشایید و قانون اساسی، مرزها و قانون عراق را به رسمیت نمی‌شناسید و از دیگر کشورها می‌خواهید که «همه‌پرسی» را به رسمیت بشناسند، این موارد نشان‌دهنده‌ی تناقض است».

وی سپس افزود:«شما اکنون دیگران را  به بی‌احترامی به قانون اساسی عراق و مداخله در کشور تشویق می‌کنید و این اقدام خطرناک است».

نخست وزیر عراق گفت:«مشکلی میان اقلیم کردستان و دولت فدرال وجود دارد که باید در یک فضای برادرانه ونه جدایی‌طلبانه حل شود.»

او در این زمینه تأکید کرد:« ما درهای گفت‌وگو را در برابر هر چیزی باز می کنیم اما ما یک قانون اساسی داریم که باید به آن پایبند باشیم».

حیدر العبادی، روز گذشته، با بن‌علی ییلدریم همتای ترکیه‌ای خود درباره‌ی پیامدهای برگزاری‌ همه‌پرسی «استقلال» در کردستان عراق گفت‌وگو کرده بود. ییلدریم اقدام مقامات اربیل را «گامی خطرناک» توصیف کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More