شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

المانیتور: ترامپ دنیا را منتظر تصمیم خود درمورد برجام گذاشته است

 

وب‌سایت خبری-تحلیلی المانیتور (Al-Monitor)، روز پنج‌شنبه نهم شهریورماه نوشته است که ترامپ اکنون دنیا را در مورد تصمیم خود درباره‌ی توافق هسته‌ای با ایران، به حالت انتظار و گمانه‌زنی نگه داشته است.

در این گزارش آمده است: «هم منتقدان و هم هواداران توافق هسته‌ای با ایران، به‌طور مساوی، ازسوی دونالد ترامپ در مورد تصمیمش درباره‌ی آینده‌ی این توافق، در بی‌خبری کامل به‌سر می‌برند.

در این میان، ورود جان کِلی (John Kelly) به کاخ سفید، به‌عنوان رئیس دفتر جدید کاخ سفید و هم‌زمان، خروج استیو بَنِن (Steve Bannon)، استراتژیست ارشد ترامپ و سباستین گورکا (Sebastian Gorka)، معاون مشاور امنیت ملی و برخی دیگر از تندروهای شناخته شده، دسترسی دونالد ترامپ را به کسانی که می‌توانستند به او در مورد چگونگی لغو توافق هسته‌ای مشاوره بدهند، کاهش داده است.

جان کِلی، که یک ژنرال چهارستاره‌ی بازنشسته است، دستور اکید داده است که هر گونه گزارش محرمانه و اطلاعات مورد نیاز ترامپ برای تصمیم‌گیری درمورد سیاست‌های داخلی و خارجی را می‌بایست نخست  او و کارمندان زیردستش بخوانند و بررسی کنند. کِلی حتی رفت‌و‌آمد کاخ سفید را محدود به کسانی کرده است که از او اجازه گرفته باشند.

اکنون کار به جایی رسیده است که جان بولتون (John Bolton)، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، در مقاله‌ای شکایت کرده است که گزارش او درمورد چگونگی خروج از معاهده‌ی اتمی با ایران به دونالد  ترامپ، رئیس دولت ایالات متحده، اجازه‌ی رسیدن به دست او را نداشته و او ناچار شده است که آن را در رسانه‌ها منتشر کند.

با این حال، حتی با اینکه مخالفان توافق هسته‌ای و موافقان تغییر رژیم در ایران، دسترسی خود به ترامپ را محدود می‌بینند، هواداران این توافق و افراد عمل‌گرایی که خواهان ادامه‌ی آن هستند، به‌هیچ‌وجه مطمئن نیستند که نظرات و سیاست‌های آنها نهایتاً بر ترامپ غالب خواهد شد.

ریچارد نفیو (Richard Nephew) از مذاکره‌کنندگان پیشین در توافق هسته‌ای با ایران می‌گوید: «همه چیز دارد بدتر می‌شود. ترامپ در عقیده‌ی خود بر اینکه توافق هسته‌ای باید ملغی شود، مصّر است و به آن پای‌بند مانده. او معتقد  است حکومت ایران، آمریکا و جهان را فریب می‌دهد و باید پاسخ مناسب را در مقابل آن دریافت کند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More