شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

الیوت آبرامز: هر کسی رییس‌جمهور شود تحریم‌های مرتبط با نقض حقوق بشر و برنامه‌های موشکی ایران ادامه خواهد یافت

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت حتی اگر رییس‌جمهوری آینده آمریکا به توافق هسته‌ای برگردد، تحریم‌های ایران در زمینه نقض حقوق بشر، برنامه موشکی بالستیک و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت.

آبرامز روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: «صرف‌نظر از فشارهای آمریکا، فشارهای بازرسان سازمان ملل و متحدان ایالات متحده در خاورمیانه علیه جمهوری اسلامی نیز همچنان ادامه خواهد یافت.»

نماینده آمریکا با اشاره به افزایش غیرمجاز ذخایر اورانیوم ایران به ۱۲ برابر میزان مجاز در توافق هسته‌ای گفت: «حتی اگر آمریکا هم به توافق هسته‌ای برگردد این پرسش اساسی باقی خواهد ماند که جمهوری اسلامی چگونه ممکن است به تعهدات دراز مدت خود پایبند بماند.»

او افزود: «ایران همچنان شهروندان آمریکایی را زندانی می‌کند تا از آنها به عنوان برگ برنده در مذاکرات استفاده کند.»

آبرامز خاطرنشان کرد: «عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل فشار جدیدی بر ایران است، به ویژه‌ در شرایطی که آمریکا اجازه فروش جنگنده اف-۳۵ را به امارات داده است.»

علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل، در واکنش به سخنان آبرامز به آسوشیتدپرس گفت: «سیسات فشار و تحریم حداکثری علیه ایران شکست خورده است. تلاش ایالات متحده برای سوءاستفاده از این سیاست فاسد بی‌ثمر است و تنها به انزوای بیشتر آمریکا در عرصه جهانی می‌انجامد.»

آبرامز همچنین در مصاحبه‌ای دیگر با تلویزیون بلومبرگ گزارش‌های مبنی بر قصد دولت دونالد ترامپ برای حمله نظامی به ایران را «تئوری توطئه» خواند و افزود: «هرگز حمله‌های نظامی هدف ما نبوده‌اند، اما برای دفاع از آمریکا هیچ‌گاه از میان گزینه‌ها حذف نمی شوند. شایعه‌های مربوط به تصمیم دولت ترامپ برای حمله به ایران بیشتر با هدف‌های انتخاباتی مطرح شده و نادرستی آنها نیز به اثبات رسیده است.»

او افزود: «آمریکا نیروهای بسیار قدرتمندی در خاورمیانه دارد. ما از آنها برای دفاع از آمریکایی‌ها در منطقه استفاده می‌کنیم، اما این ایده که ما قصد داریم به اقدامی تهاجمی دست بزنیم، مزخرف است.»

نماینده آمریکا گفت: «اگر ما به جای استفاده از اهرم فشاری که علیه ایران داریم، آن‌را کنار بگذاریم، اگر ایران قادر باشد به رفتارهایی از قبیل توسعه برنامه موشکی در این منطقه ادامه دهد، فکر می‌کنم همسایگان این کشور برای نگرانی از بروز چنین رفتارهایی دلایل فراوانی خواهند داشت.»

آبرامز افزود: «تنها چیزی که جلوی ادامه رفتارهای مخرب ایران را می‌گیرد فشار است. آنها نمی‌خواهند رفتار خود را تغییر دهند و  آنها زمانی به این رفتارها پایان می‌دهند که زیر فشار همه‌جانبه باشند.»

او با کم اهمیت خواندن ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد آن‌که با وجود فشارهای آمریکا توانسته‌اند مقادیر زیادی نفت بفروشند گفت: «آشکار است که مقدار نفتی که آنها می‌توانند صادر کنند به شدت کاهش یافته است.»  

نماینده آمریکا با اشاره به سفر اخیرش به عربستان سعودی گفت: «ریاض به دنبال افزایش همکاری با کلیه کشورهای منطقه است که با تهدید ایران مواجه هستند. سوال این است که ممکن است ریاض با استفاده از چند توافق علنی و غیر علنی این کار را انجام خواهد داد که نتیجه این تحرکات در سال ۲۰۲۱ مشخص خواهد شد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More