شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخابات آمریکا؛ هشدار نامزدها، تظاهرات موافقان و مخالفان شمارش آرا و بازداشت‌ معترضان

 

با آنکه نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هنوز مشخص نشده و شمارش آرا در برخی ایالت‌ها ادامه دارد، موافقان و مخالفان نحوه شمارش آرا در برخی شهرهای این کشور دست به تظاهرات زدند. همزمان جو بایدن و دونالد ترامپ به همراه کارزارهای انتخاباتی‌شان از اقدامات حقوقی و مدنی برای حمایت از آرای خود خبر می‌دهند.

اغلب تظاهراتی که روز چهارشنبه در اعتراض یا حمایت از نتایج انتخابات و ادامه شمارش آرا صورت گرفت، آرام و صلح‌آمیز بوده است. با این حال، بر اساس گزارش روزنامه گاردین، در برخی شهرها پلیس اقدام به بازداشت ده‌ها نفر از شهروندان معترض کرده است.

در شهرهایی از جمله فنیکس و دیترویت، حامیان دونالد ترامپ،‌ نامزد جمهوری‌خواه، در بیرون مراکز شمارش آرا تجمع کرده و خواستار توقف فرایند شمارش شدند. در اورگان و پورتلند،‌ مقام‌های محلی گارد ملی ایالتی را برای مقابله با خشونت‌های پراکنده به کار گرفته‌اند.

پلیس در پورتلند پس از اعلام ناآرامی در مرکز شهر ، ۱۰ نفر را دستگیر و وسایل آتش‌بازی، چندین پتک و یک اسلحه را از آن‌ها ضبط کرد. از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه از شکل‌گیری جو اعتراضی در ایالت اورگان خبر داد، ایالتی که طی چند ماه اخیر صحنه تقابل تظاهرات‌کنندگان چپ‌گرا و راست‌گرا و نیروهای گارد فدرال بوده است.

گزارش‌ها حاکیست بیش از ۱۰۰ رویداد در نقاط مختلف آمریکا تا روز شنبه برنامه‌ریزی شده؛ بسیاری از تظاهرات از سوی گروه‌های محلی مرتبط با ائتلافی به نام «از نتایج محافظت کنید» سازماندهی می‌شود.

در شهرهایی از جمله نیویورک، لوس‌آنجلس،‌ سیاتل، هیوستون،‌ پیتزبورگ، مینیاپلیس و سن‌ دیه‌گو نیز اعتراضات پراکنده صورت گرفت. در نیویورک، شیشه‌های بسیاری از مغازه‌ها از ترس وقوع احتمالی تظاهرات خشونت‌آمیز با تخته پوشیده شده است. 

از سوی دیگر، اف‌بی‌آی در مورد احتمال وقوع درگیری‌های مسلحانه در پورتلند هشدار داده است.

در آریزونا، معترضان خواهان «توقف» شمارش آرا شدند، اما در تگزاس و شیکاگو  شهروندان معترض خواسته خود را «شمارش همه آرای» انتخابات اعلام کرده‌اند.

گاردین نوشته معترضان حامی ترامپ در برخی نقاط از جمله شهر فنیکس مسلح بوده و بعضا نیز پلاکاردهایی مبنی بر تقلب در انتخابات در دست داشتند.

مساله اعتراض به شیوه شمارش آرا مربوط به آرای پستی است که در این انتخابات جنجال‌آفرین شد. رسیدن دیرهنگام این آرا و همچنین دریافت آرای غیابی پس از ساعت ۸ شب و پایان انتخابات، که بر اساس گزارش‌ها اغلب به نفع بایدن بوده،‌ مورد اعتراض کارزار ترامپ و حامیانش قرار گرفته است.

 

‌ اعتراض حقوقی ترامپ و وکلایش

بر اساس آخرین نتایج اعلام ‌شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ شمارش در ایالت‌هایی از جمله نوادا،‌ پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و جورجیا هنوز به پایانش نرسیده است.

با این حال آسوشیتدپرس و رسانه‌های خبری دیگر از جمله برخی از رسانه‌های محافظه‌کار مانند فاکس‌نیوز، بایدن را پیروز انتخابات در ایالت آریزونا اعلام کرده‌اند؛ این در شرایطی است که آرای ترامپ به بایدن نزدیک است.

ترامپ می‌گوید در انتخابات تقلب شده و وعده داده نحوه شمارش آرا را در دیوان عالی به چالش خواهد کشید. حامیان رییس‌جمهور در برخی نقاط نیز طی تظاهرات شعار «شرم بر فاکس‌نیوز» سر دادند.

او همچنین در توییترش نوشت «وکلای ما خواهان دسترسی هدفمند شده‌اند، اما چه فایده؟ خسارت قبلا به یکپارچگی سیستم ما و خود انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شده است.» 

رودی جولیانی، وکیل او، روز چهارشنبه از تصمیم این کارزار انتخاباتی برای اقامه دعوی حقوقی در مورد نتایج انتخابات در سطح «فدرال و ملی» خبر داد و تاکید کرد این کارزار اجازه نخواهد داد رای مردم «دزدیده» شود.

وکیل ترامپ وضع به‌وجود آمده را ناشی از «تلاش هماهنگ حقه‌بازهایی که حزب دموکرات را اداره می‌کنند» دانست و گفت: «دموکرات‌ها به مدت چندین دهه است که با تقلب انتخاباتی در ایالت‌های مذکور بر سر قدرت مانده‌اند.»

 

اعلام اطمینان بایدن از پیروزی

حامیان جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، که تنها به ۶ رای الکترال برای رسیدن به کاخ سفید فاصله دارد، به خیابان‌های نیویورک و واشینگتن آمدند و خواستار شمارش «همه آرا» شدند.

بایدن روز چهارشنبه در یک سخنرانی در شهر ویلمینگتن ایالت دلاور تاکید کرد پس از پایان شمارش آرا پیروز انتخابات خواهد بود.

او در توییترش نوشته: «دونالد ترامپ نتیجه این انتخابات را تعیین نمی‌کند و من هم نیز تصمیم نمی‌گیرم. مردم آمریکا تصمیم می‌گیرند.»

بایدن همچنین اشاره کرده که برای اطمینان از شمارش همه آرا «صندوق مبارزه بایدن» را راه‌اندازی کرده است. او در توییترش خواستار کمک مالی شهروندان به این صندوق در سراسر کشور شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More