شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتشار تصاویر دوربین‌های مداربسته از چگونگی ربایش و انتقال حبیب اسیود از ترکیه به ایران

شبکه بریتانیایی اسکای‌نیوز در گزارشی اختصاصی اعلام کرد به اسناد ضد تروریسم ترکیه دست پیدا کرده که نشان می‌دهد حبیب اسیود رهبر پیشین «جنبش النضال» چگونه از سوی سرویس امنیتی جمهوری اسلامی در استانبول ربوده و به ایران منتقل شده است.

تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهند که زنی به اسم «‌صابرین سعیدی» که قرار بوده با اسیود در استانبول دیدار کند به همراه یک مرد دیگر در فرودگاه در مسیر استانبول است. این مرد که در تصاویر کلاه به سر دارد از عوامل ربایش اسیود معرفی شده است.

اسکای‌نیوز به نقل از مقام‌های ترکیه، صابرین سعیدی را جاسوس جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده‌ که بر مبنای یک «‌تله عشقی»، اسیود را از سوئد به ترکیه کشانده است. اسیود روز ۱۸ مهر پس از سفر به قطر به ترکیه رفته و از آن تاریخ ناپدید شده بود.

طبق گزارش اسکای نیوز، روز پیش از ربایش اسیود، تصاویر دو مرد که از متهمان به دزدیدن او هستند در فروشگاهی در استانبول دیده می‌شود که برای خرید «‌بست کمربندی» با هدف بستن دست و پای اسیود به این فروشگاه رفته‌اند.

در تصاویر رسیده به اسکای‌نیوز از روز ربایش اسیود، یک ون سفید در پمپ‌بنزینی در غرب استانبول مشاهده می‌شود که برای عملیات از آن استفاده شده است. اسیود که قرار بوده برای دیدار با صابرین سعیدی به این پمپ‌بنزین برود، بعد از رسیدن به  پمپ‌بنزین وارد ون می‌شود.

بر اساس گزارش اسکای‌نیوز، عاملان ربایش اسیود او را از استانبول به شهر وان می‌برند. در تصاویر خودروی ون مذکور به همراه یک خودرو سواری دیگر در شهر وان دیده می‌شوند. کمی بعد خودرو سواری حامل اسیود به سمت مرز ایران حرکت می‌کند.

به گزارش اسکای‌نیوز، مقام‌های ترکیه هرگونه دست داشتن در ربایش اسیود را قاطعانه رد کرده‌اند و در بیانیه‌ای که به این شبکه رسیده، یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه شدیدا این عملیات غیرقانونی سرویس امنیتی ایران را محکوم کرد.

اسکای‌نیوز به نقل از این مقام در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه همچین نوشته که سرویس امنیتی ترکیه افراد مسئول در ربایش اسیود را ظرف چند روز شناسایی کرده و اطمینان دارند که سیستم قضایی ترکیه آنها را به سزای اعمالشان خواهد رساند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز ۲۲ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد اسیود با «اقدامات تخصصی و ترکیبی» نیروهای این وزارتخانه بازداشت شده است. طبق بیانیه وزارت اطلاعات ایران، اسیود  در سال های اخیر «قصد چندین عملیات بزرگ دیگر در تهران و خوزستان را داشت» و در حال برنامه‌ریزی برای هدایت یک عملیات جدید بوده است.

تلویزیون ایران نیز بخش‌هایی از اعترافات اجباری او را پخش و اعلام کرد که به زودی بخش‌های دیگری نیز پخش خواهد شد.

روزنامه «صباح» چاپ ترکیه روز دوشنبه ۲۴ آذرماه گزارش داد که سازمان اطلاعات ترکیه (میت) ۱۱ نفر را که عضو شبکه قاچاق مواد مخدر ناجی شریفی زیندشتی بوده‌ و در ربودن حبیب چعب، معروف به اسیود، نقش داشتند به ظن جاسوسی برای حکومت ایران بازداشت کرده است.

بر اساس همین گزارش، زیندشتی، که اسیود را از استان وان به ایران منتقل کرد، اکنون آزاد است و احتمالا در ایران به سر می‌برد.

بر اساس گزارش روزنامه صباح،‌ زیندشتی در سال ۲۰۰۷ میلادی در جریان یک پرونده در ایران به اعدام محکوم شد، اما به ترکیه گریخت.

به گزارش واشینگتن‌پست، احتمالا این قاچاقچی در قتل مسعود مولوی وردنجانی، منتقد حکومت ایران، در سال ۱۳۹۸ و نیز سعید کریمیان، مدیر گروه تلویزیونی جم، در سال ۱۳۹۶ نقش داشته است.

رویترز پیشتر به نقل از مقام‌های ترکیه گزارش داده بود دو مامور اطلاعاتی در کنسول‌گری ایران، آمر  ترور مسعود مولوی وردنجانی بوده‌اند.

جمهوری اسلامی در موارد متعددی متهم است که مخالفان خود در خارج از کشور را به جاهایی می‌کشاند که بتواند آنها را برباید یا بکشد. پیش از این، برخی از مخالفان جمهوری اسلامی از جمله روح‌الله زم، موسس وب‌سایت آمدنیوز و مدیر این کانال تلگرامی و جمشید شارمهد، رهبر گروه تندر، در کشورهای دیگر ربوده و به ایران منتقل شده بودند.

اسکای نیوز همچنین به تهدید تعدادی از روزنامه‌نگاران شبکه ایران اینترنشنال اشاره کرده که وزارت اطلاعات با آنها تماس گرفته و آنها را تهدید کرده است که اگر از کار خود کناره‌گیری نکنند، ربوده خواهند شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More