شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اندیشکده آمریکایی: افغانستان میدان نبرد علیه غرب است

 

اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» درآمریکا امروز جمعه ۱۰ شهریور در تحلیلی پیرامون ادامه جنگ در افغانستان می‌نویسد این کشور اکنون میدان نبرد علیه غرب است که ریشه‌های آن را باید در انقلاب ایران و برپایی جمهوری اسلامی دید.

در این مقاله آمده است: «مناقشه جاری در افغانستان را معمولاً با صفت 'طولانی‌ترین جنگ آمریکا' معرفی می‌کنند. این تعریف می‌تواند این تصوّر را به وجود بیاورد که جنگ‌ها معمولاً کوتاه‌مدت هستند. به هیچ‌وجه چنین نیست. به طور مثال، جنگ‌های اعراب و بیزانس در قرن هفتم آغاز شد و 400 سال طول کشید. جنگ امپراتوری‌های عثمانی و مجارستان در سال 1366 آغاز شد و تا سال 1526 ادامه داشت.

این واقعیت دارد که جنگ‌های آمریکا نسبتاً کوتاه‌مدت بوده‌اند. اما بسیاری از آنها شدید و خونبار. در جنگ داخلی آمریکا 600 هزار نفر تنها در فاصله سال‌های 1861 تا 1865 کشته شدند. در جنگ اول جهانی تلفات آمریکا بیش از 53 هزار نفر بود و این رقم در جنگ دوم جهانی به 300 هزار نفر رسید. جنگ کره 33 هزار قربانی از آمریکا گرفت و در جنگ ویتنام 47 هزار سرباز و پرسنل آمریکایی جان خود را فدا کردند.

ما اکنون 16 سال است که در افغانستان در حال جنگ هستیم. تا امروز دو هزار  سرباز قهرمان آمریکا کشته شده‌اند. مرگ هر یک از این دو هزار سرباز یک تراژدی بوده است. اما باید به این جنگ به دیده یک مناقشه طولانی با شدت پایین نگاه کرد.

از آن گذشته، اگر با واقع نگری این جنگ را در نظر بگیریم به ما کمک خواهد کرد که به افغانستان به عنوان یک میدان نبرد فکر کنیم که در آن باید تا امروز مشخص شده باشد یک جنگ عظیم بر علیه غرب به راه افتاده است.

ریشه این جنگ را باید در انقلاب سال 1979 ایران و تأسیس جمهوری اسلامی دید، حکومتی با ایدئولوژی مذهبی شیعه که رهبران آن خود را متعهد به آنچه جهاد می‌خوانند می‌دانند. خیلی زود رقبای سنّتی مذهب آنها نیز شروع به سر بر داشتن جهاد خودشان کردند. حمله یازده سپتامبر 2001 نمایش ظهور آنها بود.

تا آن روز آمریکایی‌ها تهدیدی را که از خاورمیانه به سوی آنها می‌آمد جدّی نمی‌گرفتند. ما رهبران ایران را نادیده گرفتیم و حمایت آنها را از حزب‌الله لبنان و عملیات تروریستی آنها بر علیه پادگان‌های نظامی خود در لبنان و آفریقا را امری گذرا و ناچیز قلمداد کردیم. امروز سربازان آمریکا بر علیه این جهادگران در افغانستان و سوریه می‌جنگند.

هرگونه عقب‌نشینی آمریکا یا شکست آن در افغانستان بر علیه تروریست‌های اسلامی، جهادگران را به سازماندهی بیشتر و حملات بیشتر نه تنها در خاورمیانه بلکه فرای آن ترغیب می‌کند. این یک خطای بزرگ خواهد بود که پس از غلبه بر جهادگران اسلام سنّی در افغانستان جهادگران شیعه زیر دست حکومت و رهبران ایران را در سوریه، عراق و لبنان به حال خود گذاشت.

رهبران ایران، کشورهای عربستان سعودی، یمن، کویت، بحرین، امارات متحده و البته اسرائیل را در برنامه های جهادی خود دارند.

از آن گذشته رهبران ایران امروز پشتیبان طالبان شده‌اند، و همراه با حزب‌الله به آرامی در حال نفوذ در آمریکای لاتین هستند».

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More